3.3

Polis, adjektiv

Cristi är polis i en mindre stad. Han utreder ett fall av knarklangning men är tveksam till att sätt dit den unge mannen som langar då han inte vill förstöra resten av dennes liv. Hans överordnade är dock mer inne på att följa lagen till punkt och pricka. Cristi måste rannsaka sitt samvete och komma fram till ett beslut.

Originaltitel Politist, adj.
Alternativ titel Police, Adjective
Regissör Corneliu Porumboiu
Manus Corneliu Porumboiu
Genre 2000-tal, Komedi, Kriminalare, Drama
Skådespelare Dragos Bucur, Vlad Ivanov, Irina Saulescu, Ion Stoica, Cosmin Selesi, George Remes, Alexandru Sabadac, Marian Ghenea

erosagape
2017-04-01
Orättvist betyg eftersom hälften av replikerna inte översattes och endast en bråkdel av filmen sågs, men det var segt...
stefanp
2010-11-17
Att något är implicerar inte att det också bör vara - det hade David Hume helt rätt i. Det kan tyckas självklart - att folk svälter betyder ingalunda att det bör vara så - men ändå gör vi, i många situationer, den logiska vurpan att makten och det förhärskande automatiskt är berättigat. Detta bakvända förhållande visas i scenen med chefen - det är Christi som tvingas motivera sig när det egentligen ligger i chefens händer att övertyga. Humes lag visar också att moral och en stats lagar inte nödvändigtvis sammanfaller; det som är rätt kanske är förbjudet av lagen, och det som är fel är möjligtvis tillåtet. Att den individuella medborgaren - i det här fallet Christi - då ingriper är inte bara rätt, utan också nödvändigt. Inte minst Thoreau har argumenterat övertygande för detta i "Civil olydnad". Filmen kretsar kring den här typen av problem i ett lugnt tempo, till synes med scener utan relevans. Men jag tycker det visar på hur byråkratiska processer står ivägen för de moraliska besluten. Blev aldrig uttråkad, utan hänförd över hur väl de extremt långa scenerna föll ut. Briljant.
#54
2010-07-31
Bra film! Rumänerna är verkligen på framfart. Porumboiu, Mungiu och Puiu är namn att räkna med framöver.
Tonti
2010-06-06
Till en början tyckte jag kanske att filmen tillät själv lite väl stora friheter att leka med publikens tålamod men vafan, den är ju faktiskt riktigt bra när det väl kommer till kritan. Och knappt tråkig alls. Visserligen känner man igen sig från andra filmer men med de många intresseväckande scenerna mot slutet får filmen lite mer personlig karaktär.
RobinF
2010-05-03
Jag är för realism men bara för att det ska vara realitiskt så behöver det inte vara så tråkigt, den blev bättre mot slutet. var helt klart för lång
Kirikou
2010-03-28
Jag fick känslan av att man var tvungen att göra scenerna så långa för att dryga ut tiden, för annars hade manuset kunnat räcka för en kortfilm.
goeran
2010-03-28
Superb hyperrealism med underbara långa tagningar. Filmen ger en fascinerande och roande inblick i det postkommunistiska rumänska samhället. Filmens tes (försvar) för Cristis liberala syn på narkotikabrott gillar jag däremot inte alls. I den delen har givetvis hans chef rätt; i en demokratisk rättsstat är det inte upp till den enskilde polismannen att börja ifrågasätta gällande lag.
SalotSar
2010-03-24
Har sett segare filmer. Så det var egentligen inget påtagligt lågt tempo, var ju det att inget alls "hände" som jag antar skulle vara effekten. Men hur kul är det? Tog nog en timme innan jag började skruva på mig. Hade fungerat alldeles utmärkt som kortfilm.
origC-J
2010-03-14
En film där det medvetet händer oerhört lite. Mycket väldigt oglamoröst polisarbete. Som gammal språkvetare blir man glad åt alla semantiska diskussioner, för det är ju tolkningen och innebörden av ord som filmen handlar om.
KlausDaimler
2010-01-07
Ett övergripande lågt tempo kombinerat med vansinnigt långa tagningar (där absolut ingenting händer över huvud taget - vilket onekligen kändes fascinerade och nytt). Fint diskbänksrealistiskt foto. Och, inte minst, en grundlig lektion i semantik (ett, kom det att visa sig, träffsäkert sätt att belysa och kritisera en polisstats maskinella och dogmatiska förhållning till befolkningen). I övrigt förekom anmärkningsvärt många promenader.