2.4

Pojken med guldbyxorna

Succéromanen Pojken med Guldbyxorna från 1967 blir långfilm i regi av Ella Lemhagen, som också skriver manus. Filmatiseringen ger nytt liv åt Max Lundgrens oförglömliga internationella bästsäljare där vi får återse huvudpersonen Mats komma över ett par guldbyxor som ger honom oändligt med pengar.

Originaltitel Pojken med guldbyxorna
Regissör Ella Lemhagen
Manus Ella Lemhagen
Genre Familjefilm, Äventyr, Fantasy, 2010-tal
Skådespelare Shanti Roney, Annika Hallin, Harald Hamrell, Kurt Ravn, Jimmy Lindström, Kola Krauze, Kjell Wilhelmsen, Lotta Karlge, Mats Andersson, Lukas Holgersson, Rolf Lydahl, Svante Åhman, Pontus Eklöf, Nina Sand, Stella Rauan Norrthon

Skapad 2019-09-30 av ehansi
1967 släpptes den numera klassiska boken om Mats och hans magiska guldbyxor och åtta år senare kom tv-serien som idag fått närmare kultstatus och räknas som en självklarhet i svensk TV-historia...   Läs mer »

BjörnBandhund
2021-08-17
Ganska bra. Fränt med thrillerinslaget. En stark trea.
fridenpaden
2021-07-01
Okej men skulle ha gynnats av en bättre mytologisk bakgrund, fler konsekvenser både i användandet av pengar och i slutscenerna. Men det är hemligstämplat.
Nalleman
2018-04-02
Som så ofta förr - originalet är mycket bättre.
2017-10-29
Nja, den äldre versionen var bättre...
2017-10-03
En positiv överraskning! En klart ändamålsenlig ungdomsthriller, bra adapterad till nutiden. Att jämföra med tv-serien är bara dumt. (8+/15)
Stan
2015-03-24
Originalserien vart mycket bättre
vonadel
2015-02-26
Var väldigt fascinerad av originalet som barn. Inte riktigt samma magi i denna, men ändå fullt godkänd. Kul att originalpojken (Hamrell) hade en liten roll också. :) 6/10
TheHorrorfan
2015-02-10
Bättre än den gamla. Inte för att det säger så mycket.