Pojkarna från Brasilien

Under de närmaste två åren ska 94 personer dö på bestämda datum. Varför? Och vilka? Bakom planen står den ökända nazisten Dr. Josef Mengele.

Originaltitel The Boys from Brazil
Regissör Franklin J Schaffner
Manus Heywood Gould
Genre Drama, Thriller, Science Fiction, 70-tal
Skådespelare Gregory Peck, Laurence Olivier, James Mason, Bruno Ganz, Wolfgang Preiss, Michael Gough, Lilli Palmer, John Rubinstein, Walter Gotell, Uta Hagen, John Dehner, Denholm Elliott, Steve Guttenberg, Rosemary Harris, Prunella Scales, Anne Meara, Jeremy Black

tandersten
2013-11-25
Den har verkligen sina poänger den här filmen. Bra skådisar, Mason är alltid samma torra analyserande gubbe t.ex.
ted_the_one
2013-06-13
Intressant premiss och det är såklart roligt när svenska ställen nämns, även kul att se Guttenberg från tiden innan Polisskolan. Det hela är dock ganska långtråkigt och använder inte allt den bygger upp på rätt sätt. Skådespelarna är dock riktigt bra (förutom att de bara pratar engelska, man kan inte få allt) och premissen är som sagt bra, så den klarar 3 gränsen trots allt.
kungkalas
2013-05-06
Den sista halvtimmen var en aning töntig (pojken gjorde inte något vidare intryck) men i övrigt är det här en riktigt schysst konspirationsthriller. Trots att storyn inte är särskilt trovärdig så gör det väl genomtänkta upplägget ändå att man dras in i det hela - bra grej att bara avslöja lite i taget.
paninaro
2013-04-08
Trodde aldrig jag skulle få se Dr. Josef Mengele prata om Rasbo utanför Uppsala, lite synd bara att det inte var fotbollslaget han hade planer för. Scenen när han flippar ur på dansgolvet är också väldigt rolig. Nazister är rätt roliga överlag och här har de verkligen funderat ut en riktigt idiotisk plan, en plan som man dock ändå köper att de själva kan tänkas tro på. Utöver att det är en väl berättad thriller, finns här även några intressanta tankar om arv och miljö som man får reflektera lite över, något som framförallt slutet hanterar på ett bra sätt. Ett minus är den komiska tyskabrytningen som alltid ska klämmas in i dessa filmer. Kul att Bruno Ganz dyker upp.
Dutch
2013-03-13
Fantastiskt när han får utbrott på dansen på den gamla kärringen och nämner min hemstad Kristianstad!
JimCarrey
2013-03-11
En underbar film
Screwface
2013-01-31
Mycket sevärd och udda film.
answai
2012-12-01
Välgjord, såväl berättartekniskt som skådespelarmässigt, och genomgående intressant - en klassisk thriller. Konspirationen må vara dödsdömd då dess underliggande premisser är felaktiga, men det gör den inte mindre "trovärdig" då den baseras på konspiratörernas ideologi, vilken dessa håller för sann. Som all god sci-fi så problematiserar filmen sitt ämne (biologi/miljö), vilket förstärker filmens upplösning: hur vi svarar avgör både hur slutet ska tolkas som dess moral.
Devils_Arcade
2012-10-14
Mja...Laurence Olivier var ej bra i den här filmen. Kändes så tillgjord
thebully
2012-05-23
kul när mengele pratar om uppsala och den där simon wiesenthal verkar ju vart lite galen men boken är nog bättre