3.1

Planerat illdåd

Ambulansförare dumpar sin flickvän och blir chaufför åt rikemansdotter med agg mot styvmor.

Originaltitel Angel Face
Regissör Otto Preminger
Manus Chester Erskine, Oscar Millard
Genre Drama, Film-Noir, Kriminalare, 50-tal
Skådespelare Robert Mitchum, Jean Simmons, Herbert Marshall, Barbara O'Neil, Leon Ames, Mona Freeman, Kenneth Tobey, Jim Backus, Raymond Greenleaf

C12
2019-05-19
Oj, vad långsam filmen var.
Tonti
2016-08-03
Inte lika stylish som exempelvis Siodmak eller vissa av Premingers andra men desto mer intressant och välspelad. Mer mångfacetterade karaktärer än vad de tycks vara.
Ful_fisk
2016-08-03
Bra noir, där framför allt Jean Simmons imponerar som intressant psykopat. Hade dock hoppats på en smula mer originalitet.
StureStenhög
2015-09-06
Inte så tokigt. Robert Mitchum börjar alltmer växa fram som en favorit, men här är det nog ändå Jean Simmons som glänser mest. En hel del kul dialog blir det också, framför allt just de två emellan. Filmen har lite problem med tempot i första halvan dock, men det kommer en intressant vändning halvvägs in som sätter lite fart på det hela. Finns dock en del där som hade behövt utvecklas lite mer för att det på allvar skulle lyfta. Intressant som tidsdokument annars, stundtals till komisk effekt. Men det är ju ingen klassiker det här direkt, skulle snarare kalla det för en bra dussinrulle
Mizar
2014-11-03
Ganska långsam, man fattar inte tycke för någon av karaktärerna och blir mest trött på dem. Slutet höjde!
AlbinWesley
2014-03-06
Elegant noirmelodram, må jag säga. Det känns en smula åldrat, framför allt rättegångsscenen som även andra har anmärkt på. Det har helt enkelt hänt mycket på den fronten som gör att det här blir lite långdraget. I övrigt dock lysande, slutet är magnifikt.
haajen
2013-03-09
Rätt intetsägande film noir som lyfts av Simmons och Mitchums närvaro samt en del fin dialog.
emilstjernholm
2013-03-01
Habil film. Varken Mitchum eller Simmons gör bort sig, men filmen engagerar aldrig riktigt. Exempel på en sådan dipp är som KimEkberg noterar rättegångsscenen.
KimEkberg
2013-02-28
jag börjar gilla premminger och hans mångfacetterade karaktärer. även om handlingen är ganska skruvad så köper man det mesta och kan sympatisera med de flesta. liten dipp under rättegången, och slutet är väl lite väl. men en helt klar fin filmupplevelse.
Sznax
2013-02-17
Smart, välspelad och intensiv noir av hög kaliber. Mitchum är perfekt i huvudrollen och Simmons använder sin blick på rätt sätt genom hela filmen (hon är egentligen en väldigt odemonisk skådespelerska men här lyckas hon vara ruskigt trovärdig). Filmens stora plus är att händelserna och karaktärerna är trovärdiga, de gör ofta smarta och kloka saker (vilket verkligen inte är vanligt i filmer). Sedan lyckas filmen vara ganska oviss hela vägen. Betyg 7.3