3.1

Pig

En tryffeljägare tvingas lämna sitt isolerade hem i Oregons vildmarker och återvända till sitt tidigare hem i Portland för att söka efter hans tryffel-gris då denne kidnappats.

Originaltitel Pig
Regissör Michael Sarnoski
Manus Vanessa Block, Michael Sarnoski
Genre Drama, Thriller
Skådespelare Nicolas Cage, Alex Wolff, Adam Arkin, Cassandra Violet, Julia Bray, Elijah Ungvary

karlmats
2022-10-06
Det känns som en klassisk filmefestivalsfilm där man hela tiden sitter och känner att det är kvalitet utan att man för den skull känner sig superengagerad. Nicolas Cage gör sin bästa tolkning av Liberalernas korvgubbe Johan Pehrson och det är kul att se honom göra en mer nedtonad insats även om man så klart saknar hans Cage Rage lite grann också. Och vilken pondus han har, Göran Persson skulle nog gilla den här filmen tänker jag. Alex Wolff känns först ganska störig men jag uppskattar hans karaktär mer och mer och likt hela filmen i sig så växer den i efterhand när man blickar tillbaka på vad Sarnoski faktiskt gjort här. Jag tror jag skulle vilja se om den här nån gång när man vet alla oväntade snirkliga spår som filmen tar. I slutändan förstår jag både de som hyllar det här till skyarna, och de som tycker att det är pretentiös dynga. Hela klart är det en film som lockar till sig många typer av publik, några kommer då alltid att bli missnöjda på nånting. Jag landar nånstans i mitten och delar lite försiktigt ut en svag 3a.
Starlette
2022-10-03
Slutet sög.
2022-06-08
Nedtonad Cage i nedtonad och tyst film. Dramat är bra för här finns en historia som är värd att berättas. Ingen munter film direkt som kanske vunnit på lite mer tempo och utveckling av Cage's karaktär.
Ful_fisk
2022-05-04
Varför ska kritiker och annat löst folk prompt hypa fram sådana här filmer, egentligen? Det här var ju inte bra alls, bara lökigt och fånigt. Storyn är ju bara larvig, och killen som inte är Cage är ju bara störig. Egentligen finns det inget som är särskilt sevärt här, bara ännu en dålig film som folk verkar ha fått för sig ska vara bra bara för att den inte är gjord som alla andra filmer. Jag hatade den inte, men jag skulle aldrig heller rekommendera den till någon.
StureStenhög
2022-03-31
Lite svårfångad film det här. Både konventionell och okonventionell på samma gång, och det uppskattar jag verkligen. Nicholas Cage är bra när han nu väljer att skruva ner sig själv åtskilliga hack, detta trots att upplägget lika gärna kunde ha använts till att låta honom gå full Cage. Tillsammans med Wolff bildar han ett underhållande udda par, samtidigt som filmen aldrig överdriver den aspekten och undviker att fastna i publikfrieri. Det blir en både behaglig och sorgsen resa, och jag är hela tiden nyfiken på vad det egentligen är för film de tänker sig göra. Men helt tycker jag dock aldrig att det faller på plats, tydligen ska det finnas gott om bortklippt material, och jag undrar om filmen kanske hade blivit ännu bättre om man hade låtit en del av det vara kvar
Hanness
2022-03-27
Besviken, hade mycket högre förväntningar.
svältaren
2022-02-13
Roligt, stämningsfullt och rörande.
Starkbröl
2022-01-11
En anti-John Wick. Utan tvekan det bästa Cage presterat på länge, kanske någonsin? Däremot har filmen en del brister, som först visar sig när den är klar. Helheten har betydligt mindre tyngd än delarna, och förlösningen uteblir. Det är tråkigt eftersom filmen hade kunnat bli en femma med bara något bättre manus.
2021-10-17
Går i nästan varje skede tvärtemot gängse Hollywood-mall. Rätt seg, men fin. (5+/15)
PeterTheW
2021-10-07
Långsam, men finstämd - och fan så härligt det är att se en Cage som faktiskt skådespelar utan sina "Cageismer". Gillade detta. Om man speedat upp liiitegrann och lagt till en kvart hade den kunnat vara ett mästerverk.