2.2

Phantoms

I den lilla fridfulla staden Snowfield i Colorado har ett ont väsen förintat hela befolkningen. Nu är det upp till en liten grupp människor att stoppa ondskan - eller åtminstone försöka klara sig därifrån levande.

Originaltitel Phantoms
Regissör Joe Chappelle
Manus Dean R Koontz
Genre Thriller, Skräck, 90-tal
Skådespelare Ben Affleck, Peter O'Toole, Rose McGowan, Liev Schreiber, Nicky Katt, Joanna Going, Clifton Powell, Bo Hopkins

Robkiller
2022-12-13
Halvintressant, men tar sig aldrig.
gjoob
2018-02-20
Nu var det många år sedan jag såg den men minns den som en skön mysrysare. Underskattad.
KyLLo
2017-03-29
Börjar ganska lovande. Lite psykologisk i en ödslig stad, som i Children of the Corn. Men sedan tar det överdrivna övernaturliga helvetet vid och redan efter halva filmen är den nere på botten.
2016-10-21
Det är inte ofta jag tycker att filmen är bättre än boken men det gör jag faktiskt i det här fallet. Inte för att boken är dålig men när jag läste boken så kändes det som att det fattades något, nåt som jag inte riktigt kunde sätta fingret på och detta något har man lyckats hitta och lägga till i filmen.
2014-11-28
En omtitt efter många år och den var blodigare än vad jag minns den vilket aldrig kan vara dåligt. Första halvan håller god Stephen King... sorry Dean R Koontz klass och är småspännande och rätt ruggig. Sedan spårar det som vanligt ur tyvärr och den efterlängtade 4:an rök. Men som skräckis med lite science fiction-vibbar är den bra, lite som Body snatchers möter the Thing.
2014-11-15
En bra modern rysare med bra skådespelarinsatser, mycket bra musik och bra specialeffekter samt en handling som kanske inte är den mest originella men vad gör det när den fungerar. Ben Affleck gör här för övrigt en av sina bästa roller. Det är kanske inte det bästa man kan hitta i kategori skräck men fungerar som mix mellan thriller och skräck. 3+
sublim
2014-10-14
Jösses, så usel! Och inte på det komiska sättet. Stängde av efter 30 min.
Harkaiden
2014-08-31
Har alltid dragits med uppfattningen att Phantoms skulle vara en riktigt lökig film, men det visade sig inte vara fallet. Visst, som skräckfilm brister det ganska ordentligt, men med det sagt är filmen rakt igenom underhållande. Filmens mystiska monstrositet är, om än B-aktig, förvånansvärt intressant och ger stundtals krypande intrig. Om det är något som skadar filmen mest är det en och annan dum grej som karaktärerna gör, eller så är det att filmens andra hälft tycks accelerera till en ojämn takt, utan att fortsätta bygga upp spänningen.
AlbinWesley
2014-06-17
Den var okej med vissa bitar av bra. Antar iofs att det mesta bra är pga förlagan då det främst låg i berättelsen snarare än berättandet, men även berättandet är ok med vissa bitar av bra.
BrutusBeefcake
2014-06-09
Första 30 minuterna är för mig helt fantastiska, älskar sådana här mysterium som gestaltas i filmen och premissen är kanon. Men tyvärr så går det sakta men säkert utför under speltidens gång och jag är inte helt nöjd med hur mysteriet nystades upp, blev för mycket actionrökare mot slutet också som förstörde den annars så välgjorda och bra första delen. Ben Affleck gör inte en helt fläckfri insats men Peter O'toole är riktigt grym. Ett extra plus för soundtracket också. (8+/15)