2.2

Phantom: The Submarine

Phantom, Koreas första atomubåt, har en besättning av personer som officiellt inte existerar längre. Under en övning sker ett myteri och kursen sätts mot Okinawa för att avlossa ett par kärnvapen. På ubåten finns dock en man som med alla medel försöker stoppa myteristerna.

Originaltitel Yuryeong
Regissör Min Byung-chun
Manus Jeong Jun-hwan, Bong Joon-ho
Genre Action, Thriller, 90-tal
Skådespelare Choi Min-su, Jung Woo-sung, Sol Kyung-gu, Min Byeon-chul

2007-01-16
Koreansk ubåtsfilm från slutet av 90-talet. En besättning som enligt alla register är döda får uppgiften att sätta sig i en ubåt med kärnvapen. Ubåtsfilmer är vanligtvis väldigt lika varandra och Phantom: The Submarine utmärker sig inte från mängden. Konflikterna blossar upp med tydliga meningsskiljaktigheter som får ett allvarligt händelseförlopp. Man har sett detta tidigare och även om det är rätt spännande så känns det mer som en upprepning än något annat. Mina favoriter i denna genre är U-571 för sina intensiva spänningsmoment genom hela filmen samt Kathryn Bigelows K-19: Widowmaker som visar ett djup och utvecklande av karaktärerna som är enastående i detta slag av film. Det här är en filmdebut av Min Byung-chun som fyra år senare gjorde Sci-fi-filmen Natural City som i mitt tycke är betydligt bättre.
Nervegas
2005-11-04
Den mest ultranationalistiska film jag någonsin sett. Får Rambo att verka som ett seriöst och liberalt inlägg om västerländsk imperialism i asien. Så dum och dramturgiskt motsägelsefylld att man sprängs.
Earthbind
2004-10-06
Godkänd, finns bättre ubåtsfilmer.
jp
2003-11-01
Det märks att det inte var någon big budget film, men ändå så lyckas dom göra en nagelbitare !!