3.3

Pervert Park

I trailerparken Florida Justice Transitions, den enda i sitt slag i USA, tar de emot sexbrottslingar som ingen annan vill ha till granne. Vi följer förövarna i deras vardagsliv, medan de kämpar för att komma tillbaks till samhället.

Originaltitel Pervert Park
Regissör Frida Barkfors, Lasse Barkfors
Manus Frida Barkfors, Lasse Barkfors
Genre Dokumentär, 2010-tal

svältaren
2022-03-02
Fler filmer som denna och världen kan bli en bättre plats. Alla behöver vi få höra dessa människors berättelser.
Valarn
2017-10-12
Mycket bra och stark, enkelt berättat och tydlig. Har aldrig sett någon liknande porträttering om sexualförbrytare. Närmast är nog Der freie wille, och spelfilmen har inte så många beröringspunkter med Pervert Park. Brottsprovokation, i synnerhet en "aggressiv" sådan (jmf James Turner) är sannerligen förkastligt. Likaså brännmärkningen, tänker på appen som tas upp i filmen. Lexbase och deras öppna personregister är väl den svenska motsvarigheten, om än lindrigare. Vidrigt.
origC-J
2016-01-09
Följer en väletablerad dokumentärmall, men människorna och deras öden gör det mycket sevärd. Tar dessutom upp ämnen lika giltiga i USA som i Sverige om synen på brottslingar och sonandet av brott.
hullarn
2016-01-06
Mycket bra. Både gripande, intressant och nyanserande. Filmarna lyckas hitta precis rätt balans i de olika porträtten.
annihilat0r
2015-12-19
En naken inblick i trailerparken "Florida Justice Transitions", där sexförbrytare för en daglig kamp i strävan efter att få komma tillbaka till samhället. Starkt snus.
emilstjernholm
2015-12-12
Gripande och fruktansvärd sorglig. Mycket mänsklig. Sinnessjukt också hur trubbigt systemet verkar vara i USA, att märka någon för livet för vad de skriver i en chatt känns helt absurt.
AlbinWesley
2015-12-06
Måste säga att det här var en av de starkaste dokumentärerna jag sett, framför allt med tanke på hur konventionellt utförd den är. Hemska berättelser berättas, och ingenting görs för att ursäkta eller bortförklara de vidriga dåden, men förklaringar ges, och det tydliggörs att det faktiskt rör sig om människor. Så inte bara monster kan utföra monstruösa handlingar, utan även människor. Tycker alla borde se denna.
haajen
2015-12-04
Enkel film rent tekniskt men det behövs inte mycket för de tragiska livsöden som en får ta del av är nog så fängslande.
hasse-mate
2015-11-25