3.3

Vad döljer du för mig?

En varm sommarkväll samlas ett antal par och singlar för att avnjuta en god middag tillsammans. De har känt varandra i åratal och borde veta det mesta om varandra. Men gör de verkligen det? Plötsligt får en av dem idén att testa ett socialt experiment. De ska alla lägga upp sina mobiltelefoner på bordet, varefter alla får ta del av samtliga samtal och sms som dyker upp under kvällen! Efter livliga diskussioner går slutligen alla med på att delta i leken, som snart visar sig bli en vådlig rysk roulette med deras egna hemligheter som högsta insats. Det blir en kväll som ingen av dem någonsin kommer att glömma.

Originaltitel Perfetti sconosciuti
Alternativ titel Perfect Strangers
Regissör Paolo Genovese
Manus Paolo Genovese, Filippo Bologna, Paolo Costella, Paola Mammini, Rolando Ravello
Genre Drama, Komedi, 2010-tal
Skådespelare Giuseppe Battiston, Anna Foglietta, Marco Giallini, Edoardo Leo, Valerio Mastandrea, Alba Rohrwacher, Kasia Smutniak, Benedetta Porcaroli, Elisabetta De Palo, Tommaso Tatafiore, Noemi Pagotto

Albion
2020-01-04
Intressant vinkling på ett fenomen som säkert ligger i tiden även om det skruvas till både ett och två varv här. Vådlig rysk roulette står det i filmbeskrivningen och det stämmer klockrent kan man säga. Det hela brister väl i trovärdighet och konsensus emellanåt men jag kan köpa det. God underhållning och filmen har ett intressant slut också. Betyget blir en 4;a
Muhammed
2019-01-23
Sängkammaarfars där mobilen ersatt slammer i dörrar. Den här har dock lite mer finess och är ibland aningen överaskande när den går över gränsen till pekoral. Svårt att få nån medkänsla för någon i det här gänget. Välspelad och underhållande dialog, bland förment? intellektuella.
2018-12-20
Handlingen är verkligen helt fel. En film som bara handlar om samtal kring ett middagsbord är ett säkert uttråkningskort i längden. Att samtalen dessutom handlar om samtal och sms gör det om möjligt ännu tråkigare. Varför bry sig om någon alls? Men trots det välspelat och välgjort i jämförelse med liknande filmer, så den får en tvåa.
2018-04-22
En väldigt kul idé och en sorts film som gärna faller mig i smaken. De konflikter som dyker upp är förvisso inte direkt nyskapande, men det är sättet de presenteras på som fungerar så bra. Jag var hela tiden väldigt intresserad av vad som skulle komma fram härnäst, och det finns ett imponerande flyt och timing i hur det här berättas. Trots många karaktärer och delhistorier tappar man aldrig bort sig, och trots att hela händelseförloppet är noga konstruerat så känns det aldrig onaturligt. Slutet är lite intressant dessutom.
2017-10-31
En mycket pratig film, med en mycket intressant ide runt middagsbordet, mycket bra dialoger, det hela blev väldigt komiskt, och lite väntat och samtidigt oväntat.
haajen
2017-10-12
Rätt cynisk film som twistar till det en aning mot slutet. Välspelat och underhållande, inte dåligt för en film som utspelar sig på ett så begränsat utrymme. Svag 4a.
Arensberg
2017-09-22
över förväntan! men kanske är en teaterscen ett ännu bättre forum??
annihilat0r
2017-09-16
Kvick, tänkvärd, underhållande, rolig och sorglig i blandad kompott. En fin bioupplevelse som jag dessutom är aningen sentimental kring.
LillaBlåaMus
2017-06-12
Filmer som utspelar sig runt matbord (särskilt italienska) funkar förvånansvärt bra. Har egentligen svårt för pratiga filmer, men så länge de talar italienska går det väl an. Tycker inte att de flesta karaktärerna är så osympatiska, men ganska ointressanta (delvis pga antalet huvudpersoner). Rätt underhållande film som knappast lämnar något djupare avtryck, åtminstone inte om man saknar relation till både par-/kärleksrelationer och smarta telefoner.
JohanHelenius
2017-06-06
Bra manusidé. Stundtals humoristisk, stundtals tragisk. Jag tycker vissa avslöjanden var välspelade och psykologiskt starka såsom fadern med tonårsdottern. Tyvärr var personerna något platta - stereotypiska livsnjutare ur medelklassen - och när djupet saknades i skildringen av dem tillför inte avslöjandet av deras hemligheter så mycket för att göra de mer intressanta. För hur explosiva avslöjandena än var rörde det sig generellt bara vem som bakom ryggen är otrogen med vem. Överhuvudtaget kretsade alla hemligheter kring sex: otrohet, homosexualitet, sexdebut, operation för ökad sexuell attraktionskraft, osv. Ett bredare spektra hade filmen tjänat på. Ändå en stark trea.