3.7

Pennies from Heaven

Handlar om Arthur Parker, en handelsresande i depressionens England. Han är en sann optimist, han tror på den värld sångerna han säljer målar upp, trots motgångar och en känslokall fru... Precis som sångerna han nasar, så ser han ljust på tillvaron hur mörk den än är.

Originaltitel Pennies from Heaven
Regissör Piers Haggard
Manus Dennis Potter
Genre Musikal, Mini-serie, 70-tal
Skådespelare Bob Hoskins, Cheryl Campbell, Gemma Craven, Kenneth Colley, Freddie Jones, Hywel Bennett, Ronald Fraser, Nigel Havers

Hypostas
2014-07-06
Jag såg första delen (70 min) men jag tyckte den kändes väldigt dammig och ointressant, och det var alldeles för mycket lökig musikal för min smak. Jag kommer inte att se resterande delar. Ännu mer överskattad än The Singing Detective, här på FT. Det här var säkert bra TV för sin tid, men idag finns det så otroligt många olika högkvalitativa TV-serier att välja på så det gäller att sålla ut guldkornen, då ingen människa hinner med att se allt. Jag väljer att se första säsongen av Fargo istället för den här gamla serien.
Slowdive2
2014-05-09
En sån där film som gav mig känslan av 'felande länk' - exempelvis i relation till monty python, brecht, och borgerlig hegemoni.
labi
2012-07-26
Dennis Potter visste hur en bra historia skulle berättas. Det är världsklass på Bob Hoskins här! Betyget blir en fyra pga ett eller annat mimnummer för mycket, annars klockren miniserie!
HelenaMC
2006-06-03
En av de första av Dennis Potters geniala teveserier. Inte den bästa men ändå fantastiskt bra. Se den!