2.3

Pelle Svanslös och den stora skattjakten

Långfilm med Pelle, Maja och de andra katterna samt den ilskne hunden Pettersson på Åsgränd i Uppsala. Det är de populära figurerna från 1997 års julkalender i Sveriges Television som nu äntrar bioduken. Denna gång möter vi Gösta Knutssons älskade katter i en helt ny historia. Pelle och Maja har flyttat ihop i sin första gemensamma glugg. Men Majas mamma ogillar dotterns svanslösa sällskap, och försöker få Maja att flytta hem igen. Elake Måns och hans kumpaner Bill och Bull gör naturligtvis allt för att göra livet surt för Pelle, och hjälper gärna Majas mamma på traven. Kanske skulle de lyckats om det inte vore för Gammel-Maja i Domkyrkotornet. Hon hittar nämligen en skattkarta. Och om det finns en skattkarta, finns det väl en skatt? Frågan leder till en spännande jakt ända upp i tornen på Uppsala Domkyrka - med Pelle, Trisse, Maja, Gullan, Måns, Bill och Bull, tätt följda av Pettersson på jakt efter något helt annat än en skatt. .

Originaltitel Pelle Svanslös och den stora skattjakten
Regissör Mikael Ekman
Manus Pernilla Oljelund, Gösta Knutsson
Genre Familjefilm, 2000-tal
Skådespelare Björn Kjellman, Cecilia Ljung, Christer Fant, Leif Andrée, Göran Thorell, Brasse Brännström, Suzanne Ernrup, Peter Harryson, Siw Malmkvist, Lena-Pia Bernhardsson, Jonas Uddenmyr, Lars Dejert, Anna Björk, Krister Henriksson (röst)
Filmnummer 2053

2016-11-13
Rätt okej film. Julkalendern är dock mycket bättre. Svag 3:a.
Jamesa
2016-05-11
Även om detta måste rankas som ok, blir det inte mer. Så, en 2:a.
RadioSaga
2015-01-28
Kommer ej ihåg så mycket men minns att den var så spännande när man var liten, därav får den en 3:a för det!
Gigi1943
2014-02-14
Trots att jag ÄLSKAR dessa figurer och skådisarna (dessutom julkalendern) så räcker det inte till en trea, inte ens en svag, för det var så mycket fjant och larv och det orkar man inte med när det är långfilmer, sorry.
Xenox
2012-07-18
Trevlig familjefilm. Många bra skådespelarinsatser och filmen är ganska intressant.
Klintan911
2011-11-03
En väldigt charmig och smårolig familjefilm med flera duktiga skådespelare som gjorde bra tolkningar av Gösta Knutssons karaktärer.
Matilda14
2011-07-29
Min favoritfilm för sådär en tio år sedan!
TheHorrorfan
2011-06-13
Gillade den när jag var mindre.
nomiiis
2009-07-14
Jag tyckte denna film var skitläskig som barn!
NiclasArringer
2008-02-14
gilla den när jag var mindre