Paulina

Paulina väljer mot sin fars vilja att ge upp en lovande advokatkarriär i Buenos Aires för ett jobb som lärare i en isolerad och fattig landsortshåla. Hon vill göra skillnad i människors liv, i motsats till pappan och hans meningslösa arbete som domare. Men en sen kväll blir Paulina brutalt överfallen och våldtagen av en grupp unga män. Trots omgivningens protester återvänder hon så snabbt hon kan till skolan, men det är svårt att nu inte se annorlunda på de unga männen framför henne i klassrummet.

Originaltitel La patota
Regissör Santiago Mitre
Manus Santiago Mitre, Mariano Llinás
Genre 2010-tal, Drama, Thriller
Skådespelare Dolores Fonzi, Oscar Martínez, Esteban Lamothe, Cristian Salguero

2023-01-17
En film som smög sig på lite. Jag visste aldrig riktigt vart den tänkte ta vägen, och den blir bara intressantare och intressantare ju längre den går. Den slutar rent av när den är som allra intressantast, och det kändes faktiskt lite snopet. Men den utforskar iaf vad det innebär att vara ett offer på ett ovanligt sätt, kanske framför allt kring offrets rätt att själv få avgöra detta. Vad och vem straffet är till för lyfts också på ett givande sätt. Dolores Fonzi är dessutom väldigt bra som centralpunkt i allt detta. Men filmen lämnar mig alltså med en känsla att det fanns mer att gräva i här, och jag hade ändå velat få veta mer om vad som pågick i huvudpersonens huvud
Doddedronten
2017-07-08
Drama med stark dokumentär känsla. Något lång.
haajen
2017-05-10
En för mig total överraskning men vilken fantastisk film. På alla plan är detta en kontroversiell och tankeväckande film som inte lämnar några enkla svar. Dess uppbrutna kronologi bidrar också till att göra denna till något utöver det vanliga. Precis som Verhoevens ELLE komplicerar och fördjupar denna ett skeende som i många filmer bara skulle han blivit ett banalt rape/revenge melodram. Fonzi är superb i en svår roll.