3.1

Patriots Day

Historien skildrar händelserna kring bombdåden mot Boston Marathon 2013 genom polischefen Ed Davis ögon, som spelade en viktig roll i jakten på gärningsmännen.

Originaltitel Patriots Day
Regissör Peter Berg
Manus Peter Berg, Matt Cook, Joshua Zetumer
Genre Drama, Thriller, 2010-tal
Skådespelare Mark Wahlberg, John Goodman, Kevin Bacon, J K Simmons, Michelle Monaghan, Alex Wolff, Themo Melikidze, Melissa Benoist, Vincent Curatola, Michael Beach, James Colby, Jimmy O Yang, Rachel Brosnahan, Christopher O'Shea, Jake Picking, Lana Condor

KyLLo
2023-03-31
Filmen följer hela förloppet från incidenten, till polisarbetet, gärningsmännens flykt, polisjakten och upplösningen. Innehåller riktigt våldsamma och intensiva scener som man inte brukar se i verklighetsbaserade filmer. Poliserna är också väldigt patriotiska, lättprovocerade och skottvilliga. Mycket väl avvägd, smart berättad och följsam, så att man får en riktigt bra helhetsbild som jag upplevde som verklighetstrogen. Jag kollade upp fakta efteråt och kunde konstatera att alla större händelser är bekräftade och väldigt välskildrade i filmen. Det som är lite positivt under omständigheterna är att det inte var fler än några personer som omkom i samband med händelserna, dock skadades många. I år är det tio år sedan incidenten men processen kring den verkar pågå fortfarande.
kexchokladet
2021-10-02
Medryckande och snyggt paketerad. Man känner frustrationen och ångesten.
debe
2021-02-08
Mycket fängslande och lite ovanlig och spännande action andra halvan. Skön känsla av kaos och frustration.
Rele
2022-11-01
En hemsk terrordåd i Boston. Filmen är upplysande, men manuset var inte så bra och regissören lyckades inte få ihop filmen så bra. Mark Wahlberg är duktig och höjer betyget till en trea.
BarryHero
2019-03-03
Välgjort och intensivt och kul med de riktiga videoklippen inbakade i filmen. Fint kärleksbrev till staden Boston. Fy för denna obehagliga extremism. Sugen på att see Deepwater Horizon och Lone Survivor som också har duon Peter Berg + Mark Wahlberg.
deswhip
2019-02-20
Om det verkligen gick till så där måste man ändå ge både terroristerna och poliserna en eloge för bra fightingspirit i slutstriden. Som film betraktat tyckte jag första halvan var alldeles för utdragen och storyn skulle lämpa sig bättre till en intressant dokumentär än till verklighetsbaserad spelfilm.
Afflicter
2019-01-19
En riktig överraskning med tanke på att Wahlberg och Berg ligger bakom. Det är nästan svårt att tro att allt som sker här faktiskt hände på riktigt. Speciellt jakten mot slutet är rena rama actionfilmsfluffet. En eloge för att man håller sig så nära sanningen.
dudson
2018-12-03
Överaskande bra och nervig film som har ett satans driv o spänning. Wahlberg är ju rätt kantig som skådespelare, men här skötte han sig schysst ändå. Diggade den fläskiga shoot-outen mellan ondingarna & snuten.3+
GrandMaster_E
2018-04-28
Peter Berg kan sina grejer!
BrutusBeefcake
2018-03-25
Stark och riktigt jobbig emellanåt för att sedan gå över till riktig spänning. Så varför får den inte ett högre betyg? Kanske min skepticism till att göra en "hollywood-rulle" av en sådan allvarlig och hemsk händelse efter så kort tid, jag vet inte riktigt men något får mig att ha en klump i halsen på ett dåligt vis, men bra är det ändå. (9+/15)