3.2

Path to War

USA på 60-talet under Vietnamkriget. När Lyndon B Johnson tillträdde sitt presidentämbete gjorde han det med en stark framtidstro. I takt med att situationen i Vietnam urartar, tilltar protesterna såväl på hemmaplan som runt om i världen.

Originaltitel Path to War
Regissör John Frankenheimer
Manus Daniel Giat
Genre Drama, 2000-tal
Skådespelare Michael Gambon, Donald Sutherland, Alec Baldwin, Bruce McGill, James Frain, Felicity Huffman, Frederic Forrest, John Aylward, Philip Baker Hall, Tom Skerritt, Diana Scarwid, Sarah Paulson, Gerry Becker, Peter Jacobson, Cliff De Young, John Valenti, J K Simmons

2022-01-18
Sannerligen en välgjord politisk film, där det politiska var i fokus från alla inblandades håll. Man kan tycka vad man vill om Vietnamkriget, men här visas verkligen på hur det mer och mer tyngde LBJ, att hans tröskel flyttades fram hela tiden, hur det tärde mer och mer på honom som egentligen ville göra så mycket annat. Man fick en mycket bra känsla av hur det kan vara att sitta och bestämma över liv och död och hur samtalen gick till, alla olika aspekter. Att jag dagen före sett en dokumentär om Lady Bird kändes som ett mycket bra komplement. Det här fyllde verkligen ut mina kunskapsluckor om LBJ.
program2
2021-09-06
Gillar verkligen sådana här filmer, där dialogen är så viktig, nästan med större roll än i en teaterpjäs. De har liksom satsat på det talade ordet och på dess framförande av skickliga skådespelare. Men efter halva den här filmen inser man att dess drama är rätt begränsat, med ett fokus på LBJ:s våndor inför sina krigsorder som känns för enkelspårigt. Det är liksom inte så konstigt att en man som skickar soldater i krig känner en viss ambivalens när han svär på bibeln. Vi hade behövt mer djup, antagligen i utbyte mot tidslinjestrukturen som följer krigets utveckling med hur många hundratusental män som skickas till Vietnam. Den borde lära sig av andra presidentfilmer som W eller för den delen Vice.
Jamesa
2017-11-12
Välspelat bra intressant historisk dramatisering.
Planekonomi
2014-01-09
Bra Biopick. Politiska draman tenderar att alltid kännas välspelade, denna inget undantag.
amam
2012-10-22
Ja, Alec Baldwin var bäst i filmen. Det var en väldigt fascineradande film om man är intresserad av ämnet, den lyckades belysa flera områden samtidigt som den hade bra personporträtt. Stark trea.
diskborste
2009-12-21
Gillar Alec Baldwins prestation. Ska se dokumentären Fog of War och se hur verklighetens Macnamara var i relation till Baldwins karaktär...
jonbo
2008-10-22
Intressant med bra skådisar.
2007-10-18
En utav de bästa politiska filmer jag har sett. Man lyckas ta politik på allvar utan att det för den sakens skull blir mossigt. Det är en fascinerande och välbalanserad insyn i den politiska världen under Lyndon B Johnson. Jag gillar att Frankenheimer inte gör det lätt för sig utan faktiskt försöker visa alla aspekter av beslutsprocessen. Inte heller dömer han någon. 2,5 timme av politiska intriger kan kanske låta mastigt. Men jag var aldrig det minsta uttråkad och filmen kändes betydligt kortare än vad den i själva verket var
truedman
2007-05-07
En riktigt bra tvfilm om Lyndon B Johnsons tid som president och hur Vietnamkriget blev till.
Skarek
2006-10-27
Säkert en bra film med bra skådespelarinsatser. Men den fick mig att somna, vid 20:30, vilket aldrig medför ett bra betyg