3.4

Paterson

Paterson är busschaufför i staden Paterson, New Jersey. Varje dag kör han sin dagliga rutt under vilken han observerar staden när den flimrar förbi genom vindrutan och lyssnar samtidigt på fragment av passagerarnas konversationer, han skriver poesi i en anteckningsbok, han går ut med sin tjejs egensinniga engelska bulldogg Marvin, han stannar till vid samma bar och dricker exakt en öl, han går hem till sin fru Laura. Lauras liv är raka motsatsen, den är under konstant förändring. Hon har nya drömmar varje dag. Paterson älskar Laura och hon älskar honom. Han stöder hennes konstanta flöde av nya idéer och hon uppmuntrar hans skapande av poesi. Vore det inte för Marvin skulle deras liv ha fortsatt gå sin gilla gång.

Originaltitel Paterson
Regissör Jim Jarmusch
Manus Jim Jarmusch
Genre Drama, Komedi, Romantik, 2010-tal
Skådespelare Adam Driver, Golshifteh Farahani, Barry Shabaka Henley, William Jackson Harper, Chasten Harmon, Rizwan Manji, Masatoshi Nagase, Sterling Jerins, Method Man, Brian McCarthy (I), Frank Harts, Kara Hayward, Jared Gilman, Johnnie Mae

amam
2023-08-15
Adam Driver är helt klart filmen stora behållning. Kunde lika gärna ha skippat de forcerade och malplacerade bitarna med bakgrundssamtal. Både manus och regi är egentligen ganska svaga.
fisk0
2022-05-13
Svag trea, kändes tom, och som i flera av Jarmuschs filmer känns det som att han drar till med referenser för att passa in i något gäng han hänger istället för att låta sakerna kännas som naturliga bakgrundselement.
Mysharry
2021-09-11
Väldigt långsam, eftertänksam, öppen. Väldigt Jim Jarmusch. Jag kan inte ge en fyra, men det är så himla skönt att se sånt här.
Spook
2021-08-29
gillade verkligen Jims zombiefilm! men denna var lite väl artistisk för mig. driver leverar alltid dock! bästa i film: "excuse me - aha!"
2021-11-20
"Trivsam" är en bra sammanfattning. Välregisserad och tankeväckande. Det känns att Jarmusch har velat utmana sig själv genom att göra en tvåtimmarsfilm om en busschaufför som skriver poesi. Men han vet precis vad som krävs för att lyckas. Han skapar personer med personligheter, han slänger in scener som bryter av och berättar filmen med mycket värme. På så sätt lyckas han undvika att den blir sliskig, långtråkig och helt förutsägbar. Som tittare avgör man själv hur seriöst man tar dikterna, så man måste alltså inte själv vara intresserad av poesi för att förstå filmen och underhållas. Det känns inte som ett försök att efterlikna verkligheten, utan mer som en alternativ verklighet. Det märks att han har lagt ned arbete på varje scen och pusselbit. Jag blir så förbryllad över kärleksrelationen i filmen, hur de hanterar alla problem och bemöter varandra. Jag skulle väl önska att sidohistorierna fick större utrymme i filmen. Då hade den blivit ännu bättre. Varken någon av JJ:s bästa eller sämre filmer.
ledsenpirat
2021-04-17
Trivsam. Händelsefattig. Skaplig.
Starkbröl
2021-04-17
Jaha Johomusch. En vecka i en helt vanlig människas liv, och det känns som den tar en vecka av ditt.
2020-07-15
Trivsamt, men inte överdrivet mycket mer. Å andra sidan räcker ju trivsamhet rätt långt.
karlmats
2020-05-17
Här hände det ju inte så mycket. Det behöver inte nödvändigtvis vara ett problem men jag vet inte om dialogen är tillräckligt fascinerande för att trollbinda mig i avsaknaden av handling. Men då är jag inte något större fan av poesi heller, så helt rätt målgrupp är jag nog kanske inte. Adam Driver känns som en ganska träig skådis också, snarare är det hunden som tar hem MVP-rollen här, åtminstone fram till slutet när en ännu härligare karaktär kommer in på ett bananskal. Paterson är en väldigt alldaglig plats som passar bra till att skildra ett alldagligt liv, och visst är det lite kul att få inblick i vardagen på en random person, men mer än så blir det inte. En ganska stark 2a.
abnormal
2019-10-22
En väldigt pretentiös film där ingen karaktär är likeable. Den har några småroliga scener och är välspelad, men den är väldigt seg och ger inte så mycket. Att dikterna är seriösa och tagna från en verklig poet är lite skrattretande.