2.8

Passionernas rike

Den unge Toyoji blir kär i den 20 år äldre Seki. Han förför henne och övertalar henne att de måste döda hennes make Gisaburo som Toyoji är svartsjuk på. De stryper honom och dumpar kroppen i en brunn ute i skogen. Hela byn tror att han åkt till Tokyo för att jobba och åren börjar gå. Men snart börjar Gisaburos ande visa sig och det blir en undersökning.

Originaltitel Ai no borei
Alternativ titel Empire of Passion, Empire of the Passions, In the Realm of Passion, Phantom Love, The Ghost of Love
Regissör Nagisa Ôshima
Manus Nagisa Ôshima
Genre 70-tal, Drama, Skräck
Skådespelare Kazuko Yoshiyuki, Tatsuya Fuji, Takahiro Tamura, Takuzo Kawatani, Taiji Tonoyama
Filmnummer 19738

Zebulonm
2018-07-13
Seg o tråkig.
2014-05-09
Sista kvarten är bra, men vägen fram är allt bra trälig. Sinnenas rike är betydligt bättre. (6/15)
martineden
2013-02-02
[rek. 3] Jag var väldigt imponerad av filmen SINNENAS RIKE även om det osimulerade sexet skapade viss ambiguitet. Detta är en prestation helt och hållet i samma klass. Återigen, mycket bra skådespeleri och vackra poetiska bilder i kombination med skoningslös brutalitet och obehag. Välberättad med första klassig regi och underbara scenografi. Mycket bra! 4.
JimCarrey
2013-01-27
Snygg, bra plot och några riktiga guldscener. Tycker nog den var bättre än sinnenas rike, men kanske borde se om den
abercrombie
2010-05-02
Det blir en brun etta pga undermåligt skådespel, lövtunn handling och antika värderingar. En viss behållning går att finna i det stundtals vackra fotot, men det nöjet smutsas snabbt ner till den grad att du inte orkar se klart filmen.
jep
2009-10-11
Tycker att det i grunden är en bra historia även om det finns en del luckor. Snyggt berättad.
kakbakarn
2009-05-21
En vanlig film, på många sätt, och inte alls så lik Sinnenas Rike som jag trodde. Som kommenterat här nedan så är det en hel del fina scener och foto men ingen story som griper tag. Stark tvåa, allt som allt.
Bewitched
2009-04-07
Handlingen känns något tunn och trög, den är dock mycket vackert gjord, flera foton är helt underbara, se bara dem när de filmar nerifrån brunnen. Detta räddar dock inte filmen, och jag vet inte om ja kommer se den igen...
Rickelin
2008-07-27
Som sinnenas rike fast mindre erotisk. Handlingen är totalt meningslös...

2008-04-03
Instämmer, tunnt och långtråkigt..