3.4

Paris, je t'aime

20 regissörer, 20 filmer, vilka alla utspelar sig i Paris olika stadsdelar med ett gemensamt tema: kärlek.

Originaltitel Paris, je t'aime
Alternativ titel Paris, I Love You
Regissör Olivier Assayas, Frédéric Auburtin, Emmanuel Benbihy, Gurinder Chadha, Sylvain Chomet, Ethan Coen, Joel Coen, Isabel Coixet, Wes Craven, Alfonso Cuarón, Gérard Depardieu, Christopher Doyle, Richard LaGravenese, Vincenzo Natali, Alexander Payne, Bruno Podalydès, Walter Salles, Oliver Schmitz, Nobuhiro Suwa, Daniela Thomas, Tom Tykwer, Gus Van Sant
Manus Bruno Podalydès, Paul Mayeda Berges, Gurinder Chadha, Gus Van Sant, Joel Coen, Ethan Coen, Walter Salles, Daniela Thomas, Christopher Doyle, Rain Li, Gabrielle Keng, Isabel Coixet, Nobuhiro Suwa, Sylvain Chomet, Alfonso Cuarón, Olivier Assayas, Oliver Schmitz, Richard LaGravenese, Vincenzo Natali, Wes Craven, Tom Tykwer, Gena Rowlands, Alexander Payne, Nadine Eïd
Genre Drama, Komedi, Romantik, 2000-tal
Skådespelare Juliette Binoche, Steve Buscemi, Natalie Portman, Willem Dafoe, Ludivine Sagnier, Gérard Depardieu, Miranda Richardson, Nick Nolte, Elijah Wood, Bob Hoskins, Ben Gazzara, Fanny Ardant, Rufus Sewell, Gena Rowlands, Emily Mortimer, Maggie Gyllenhaal, Leïla Bekhti, Catalina Sandino Moreno, Sergio Castellitto, Gaspard Ulliel, Leonor Watling, Julie Bataille, Aïssa Maïga, Olga Kurylenko, Margo Martindale, Yolande Moreau, Melchior Derouet, Marianne Faithfull, Hippolyte Girardot, Elias McConnell, Barbet Schroeder, Seydou Boro, Li Xin, Cyril Descours, Lionel Dray, Axel Kiener, Paul Putner, Hervé Pierre

Skapad 2019-12-10 av westost
Någon har, till synes utan anledning, samlat ihop ett gäng kända och mindre kända regissörer för att skapa en fet kortfilmssamling (en i varsitt distrikt) om Paris, kärlekens stad; och temat i ...   Läs mer »

ASSFACE
2018-07-02
Som många andra sagt så är den väldigt svår att betygsätta. Som helhet är den en 2a, pga är ingen helhet. Kortfilmerna varierar från 5a till 2a. Några extra roliga/bra var Cohens, Chomet, Salles/Thomas
Roswall
2017-07-12
Tycker den var rätt kass som helhet, konceptet funkade inte alls här. Vissa kortfilmer är dock fina Och jag vill inte paja vissa regissörers snittbetyg genolm att sänka filmen som helhet.
Jormungandr
2016-11-03
kan man inte få sätta betyg på filmerna individuellt?

2016-04-18
Fine filmer om kjærlighet i forskjellige former.
Palmertz
2015-10-06
343431322335323334-ish
Qhunden
2015-04-23
Svår att betygsätta eftersom blandningen är så ojämn i både stil och kvalitet. Några hör inte hemma överhuvudtaget utan borde rentav klassas som skräp! Bäst i spelordning var Van Sants "Le Marais", Coens "Tuileries", "Bastille" (mannen som tänkte lämna sin fru), "Place des fêtes" (knivstuckna mannen) och inte minst språkkurskvinnan i "14ème arrondissement". Riktigt fina allihop!
Grane
2015-02-15
Jävligt fin!
Starlette
2014-11-07
Jag kan bara sätta en trea, dock att några av dessa kortfilmer är värda en fyra. Som många skriver är det varierande kvalité. En del vill man se mer av, medan man vill snabbspola andra. På det hela är det fler bra än dåliga, men alldeles för ojämnt. De som är dåliga är riktigt dåliga, men tre, fyra stycken är vackra små mästerverk tycker jag.
hen
2013-12-01
By acting like a man in love, he became a man in love again.
RobinsTaste
2013-12-01
Jag vill nästan ge mer i betyg, pågrundav alla bra korta filmer med djup, komik och poetri. Men tyvärr finns det en del skit i pottan också. Coens del var bara skum och Rufus Sewells talang faller på fel ställe. Annars, bra och mysig.