3.3

Paris

Pierre är en professionell dansare som lider av en allvarlig hjärtsjukdom. I väntan på en transplantation spenderar han sina dagar i sin våning i Paris och från balkongen iakttar han människorna omkring sig. Istället för att dansa själv är det Paris och parisarna som dansar för honom. När hans syster Élise flyttar in hos honom med sina tre barn ändrar han inte sina vanor.

Originaltitel Paris
Regissör Cédric Klapisch
Manus Cédric Klapisch
Genre Drama, Komedi, Romantik, 2000-tal
Skådespelare Romain Duris, Juliette Binoche, Fabrice Luchini, Albert Dupontel, François Cluzet, Mélanie Laurent, Karin Viard, Gilles Lellouche, Zinedine Soualem, Julie Ferrier, Olivia Bonamy, Audrey Marnay, Annelise Hesme, Sabrina Ouazani, Judith El Zein

Albion
2022-03-14
Vindlande fram och tillbaka, hit och dit, och allteftersom blir denna film oemotståndlig till slut. Väl avvägd mellan yta och fördjupande betraktelser. Det var fint att få hälsa på hos några Parisinvånare idag. Fint samspel mellan Binoche och Duris som jag tycker blir bättre och bättre om som skådespelare för varje ny film jag ser med honom. Betyget blir en soleil-klar stark 4;a, 4+.
JohnTron
2020-08-04
Liksom som de andra Klapisch-filmer jag har sett så är detta en ganska ojämn historia. Det finns en hel del gripande höjdpunkter, men däremllan en del dödtid och vilja att skämta bort allvarliga ämnen.
2015-03-27
Jag är svag för den här sortens filmer. Ett myller av karaktärer spelade av en stark ensemble, sådant kan jag aldrig tröttna på. Här gillar jag också att filmen är så anspråkslös. Inga pompösa budskap, inga stora berättelser, och inga uppblåsta känslor. Här vill man bara skildra människor, och man gör det väldigt bra. Tvärsäker var jag fortfarande inte på betyget, men när en film får dryga två timmar att bara flyga iväg, så tycker jag nog att den är värd en fyra
2015-03-20
Några gånger grep den tag i mig men större delen av filmen var ointressant. En svag trea för skådespelarna och snygga Parismiljöer.
2014-07-06
Fyran sätter jag mer för avtrycket efteråt än när jag såg den, tyckte om den även då men på något vis hängde den med efteråt. Otroligt bra skådespel och favoriten är Francois Cluzet. En härlig blandning av komik och allvar som lyckades riktigt bra, och en härlig blandning av karaktärer som blev en skön mix. Det kändes så naturligt på något vis.
ToveTikk
2014-06-22
Fransk film <3
okidoki
2014-06-21
Segt.
Gigi1943
2014-06-20
Världens tråkigaste film! Hade jag inte varit i Paris så skulle jag definitivt inte lockas att åka dit. Stängde av innan jag såg slutet, fullständigt ointressant!
Film_DVD
2013-04-14
Film känns alltid verklig när Fransmännen gör film. Nära en 4 !
Biolm
2013-04-07