Parasit

Historien kretsar kring den unge Ki-taek och hans familj. De får ett märkligt intresse i den glamourösa familjen Park som kommer från en helt annan social bakgrund och steg för steg försöker de infiltrera familjen Parks liv.

Originaltitel Gisaengchung
Alternativ titel Parasite
Regissör Bong Joon-ho
Manus Bong Joon-ho, Han Jin-won
Genre Drama, Komedi, Thriller, 2010-tal
Skådespelare Song Kang-ho, Lee Seon-gyun, Jo Yeo-jeong, Choi Woo-sik, Jang Hye-jin, Park So-dam, Park Myeong-hoon, Lee Jeong-eun, Jung Hyeon-jun, Jung Ji-so, Park Seo-joon, Park Keun-rok, Jung Ik-han

PerBjo
2022-01-30
Underhållande och skickligt filmskapande. Ganska amerikansk men tillräckligt quirky för att få oss i väst att höja på, iallafall, ett av våra ögonbryn.
OffTheGround
2022-01-08
Vet inte riktigt om det håller ända in i mål, men underhållande är det onekligen på vägen.
Starkbröl
2022-01-02
Inte alls så fantastisk som det sagts och verkligen inte oscarvärdig, men helt okej klassamhällskritik förklädd till mörk komedi. Spoilers! Första halvan fungerar bäst men sedan vet filmen inte riktigt hur den ska ta sig ur det, och det lättare humoristiska anslaget byts ut mot eskalerande våld, så det blir snarast ett Tre Kronor-slut. Till slut landar den på en rejält svag fyra och då framför allt på grund av bra filmiskt hantverk: regi, skådespeleri och scenografi är mycket bra.
quelnightmare
2021-06-11
Parasite är en mörk komedi-thriller från Korea med massor av skratt och vändningar. En Bong-film är alltid något att se fram emot.
Dellamorte
2021-06-01
Scenen med persikoluddet är strålande!
HansMoleman
2021-04-18
Väldigt underhållande och oförutsägbar.
Murvel48
2021-02-20
Nja, hälften var bra.,,
DIProgan
2021-01-01
Två tredjedelar av filmen känns det väldigt konstigt att den vann något alls när den mestadels känns som folklig humor men sedan blir det tyngre och greppen klarnar. Tycker fortfarande inte den är speciellt självklar som vinnare men den är definitivt något annorlunda.
Thesongunsung
2020-12-30
Älskade den här filmen! Oförutsägbar och intressant hela vägen igenom och med uppfriskande inslag av humor i vad som annars hade kunnat bli en rakt igenom mörk historia. Snygg, spännande, helt klart sevärd. En stadig femma.
Forrrs
2020-12-17
Jag förstår hur bra hantverket är, men jag blir aldrig riktigt gripen av filmen. Jag läste lite artiklar efteråt för att se om jag missat något, men jag hade förstått all symbolik, det var väl bara inte min grej.