2.9

Pappa och vi

I 1880-talets New York lever en tyrann till man. Men i händerna på sin hustru och de fyra rödhåriga sönerna, är han som vax. Filmen baserar sig på Clarence Days berättelse om sin uppväxt.

Originaltitel Life with Father
Regissör Michael Curtiz
Manus Donald Ogden Stewart, Clarence Day
Genre Komedi, 40-tal
Skådespelare Elizabeth Taylor, William Powell, Irene Dunne, Edmund Gwenn, Zasu Pitts, Jimmy Lydon, Emma Dunn, Moroni Olsen, Elisabeth Risdon, Derek Scott, Johnny Calkins, Martin Milner, Heather Wilde

origC-J
2020-04-17
Svag trea tack vare William Powell och Irene Dunne. Handlingen och sensmoralen är inte särskilt 2020, och att kalla det komedi är generöst.
JohnTron
2019-11-23
Det här var ingen rolig historia. Visserligen försöker man bryta mannens härskarteknik, men att tro på att allt kvinnan vill göra är att köpa prylar känns väldigt föråldrat. Även för sin tid.
goeran
2008-05-11
En charmerande komedi med William Powell i sitt esse men även Irene Dunne som hans hustru är mycket bra.
Bomkia
2007-06-22
Väldigt underhållande amerikansk komedi som bygger på en långtgående pjäs som i sin tur bygger på en bok. William Powell fick välförtjänt oscarsnominering för sin roll som den bombastiska fadern. 4a.
RiffRandell
2005-07-18
Ganska bra film av regissörentill Casablanca
BobbyPeru
2004-11-13
Riklig underhållning! Såg den på tv4 en gång på förmiddan och den var överraskande bra. men det var nåra år sen. Detta är första gången kag NÅGONSIN sätter betyg på den (hade glömt vad den hette vid tidigare tillfällen och till & me glömt själva filmen!!)