Paper Towns

Vi får följa tonårskillen Quentin och hans gåtfulla granntjej Margo som älskar mysterier så mycket att hon till slut blir ett? Efter att de två varit uppe en hel natt och hittat på äventyr i sin hemstad försvinner Margo. Hon lämnar kryptiska ledtrådar efter sig som hon vill att Quentin ska tyda och tillsammans med fyra polare ger han sig av på en galen och känslosam jakt. För att hitta Margo måste han få en djupare förståelse för både vänskap och kärlek.

Originaltitel Paper Towns
Regissör Jake Schreier
Manus Scott Neustadter, Michael H Weber
Genre Drama, Romantik, Mysterium, 2010-tal
Skådespelare Nat Wolff, Cara Delevingne, Austin Abrams, Justice Smith (II), Halston Sage, Jaz Sinclair, Cara Buono, Meg Crosbie, Josiah Cerio, Hannah Alligood, Griffin Freeman, Caitlin Carver, RJ Shearer, Susan Macke Miller, Tom Hillmann, Jay Duplass

Skapad 2019-12-07 av Stygga-Vargen
Författaren John Green har jag tyvärr inte läst något av men däremot har jag sett filmatiseringar av hans verk - Förr eller senare exploderar jag från 2014 och Paper Towns från 2015. Båda fil...   Läs mer »

Mysharry
2021-04-11
Inom genren är det en solklar fyra. En typisk high school-rulle, som ändå är helt annorlunda och speciell. Men som film blir det ändå en trea. Men en väl spenderad eftermiddag!
smichael
2020-12-09
Boken har ett djup och en svärta som den här filmen totalt saknar.
2019-12-02
Felkategorisera till en komedi? Eller hur, då blir det i så fall till en dålig komedi....
LillaBlåaMus
2018-10-23
Slutet var en besvikelse.
2017-10-05
Snacka om att felkategorisera - det här är knappast vad man kan kalla drama, detta är en komedi! Och en väldigt bra komedi dessutom!
amotherscrime
2017-09-10
Klassiskt småmysigt men pretentiöst coming of age/manic pixie dreamgirl drama. Klasstönten trånar efter den populära snygga granntjejen som visar sig ha karaktär. Inte jättemycket att hämta här.
HerrNenne
2022-04-04
(satte en tvåa). Halvmysig ungdomsfilm som försöker fånga indiekänslan som många andra filmer fångat bättre. Största problemet är de två det handlar om. Både de karaktärerna, plotten kring dem och hela deras grej känns mest misslyckat pretentiöst. Den största värmen finns i birollskaraktärerna som lyckas fånga det där som hela filmen skulle velat ha. 2021-07-09: Såg filmen igen. Det är uselt, pretentiöst skräp. Huvudkaraktären är olidlig. Jag har nog aldrig sett en sämre huvudkaraktär förutom Henry i Book of Henry. Döda mig. Tjejen är så jävla KOoL! Usch. Jag hade glömt att jag hade sett den här. Snälla låt mig aldrig göra samma misstag igen.
2020-08-06
Jag hade förväntat mig en ungdomsfilm i mängden, men blev något överraskad. Den börjar som en halvkass dramakomedi med lite väl grabbig humor. Sedan slår den om och utvecklar sig till ett mysterium. Då höjs kvalitén rent generellt. Det är mysigt, småcharmigt och musiken gör sig bra. Slutet är över förväntan. Nackdelarna är att manuset inte är helt trovärdigt, och det är något tunt för en vuxen publik. Om Cara Delevingne är snygg eller inte går att diskutera. Hon har maskulina drag som jag ofrivilligt stör mig på i filmen. Blir lite som med tjejen i Apoliva-reklamen.
supermancover
2016-08-30
Nat Wolff är gullig och hans polare med, jag gillar töntdynamiken. Cara Delevingne är fruktansvärt snygg, men hon passar definitivt bättre som Victorias Secret-modell än skådespelerska. Känns ofta jävligt krystat och speciellt slutet där det känns som att de försökte få alla meningar till carpe-diem-citat. Finns många likheter mellan denna och The Fault in Our stars - med skillnaden att den faktiskt är bra. Nice cameo av Ansel Elgort med, i övrigt en rätt trist film med några småroliga inslag men som ändå inte uppfyllde mina kriterier för en trea alls.
Freaky_Ylva
2016-06-19
En mycket speciell film som efterlämnar en känsla av värme, men också magi på något sätt.