3.8

Paper Moon

En bondfångare får motvilligt ansvar för en nioårig flicka. De åker tillsammans runt på landet och säljer biblar till änkor.

Originaltitel Paper Moon
Regissör Peter Bogdanovich
Manus Alvin Sargent
Genre Drama, Komedi, Kriminalare, 70-tal
Skådespelare Ryan O'Neal, Tatum O'Neal, Madeline Kahn, John Hillerman, Randy Quaid, Jessie Lee Fulton, James N Harrell, Noble Willingham, Burton Gilliam

Skapad 2019-12-23 av billybob
Välgjord, välspelad och detaljrik film av Peter Bogdanovich, som var en av 70-talets mest inflytelserika filmskapare i staterna. En sann filmnörd som tidigt jobbade som lärling hos B-filmskungen R...   Läs mer »

stgurgel
2018-08-24
Gullig film med bra samspel mellan flickan och skojaren. Underbart slut
andybrando
2018-03-19
Förstklassig underhållningsfilm. Tatum stjäl showen. Kahn är också kul som Trixie Delight. Riktigt vasst manus.
#54
2017-11-20
Lyckas mycket väl med att se ut som en 30-talsfilm.
2016-10-05
En väldigt trevlig film. Lurendrejeri på film blir ofta kul, och det är i det avseendet det här är mest lyckat då vi får flera kluriga blåsningar. Men far och dotter O'Neal är också bra tillsammans, och jag gillar att filmen aldrig faller in i gullighet eller sentimentalitet, och att den håller sig borta från moralkakor trots att karaktärerna ibland beter sig moraliskt tveksamt. Den blir på så vis konsekvent i sin skildring av karaktärerna och den värld de rör sig i, och det skulle jag gärna se lite oftare. Lite bagatellartad känns den dock för en film med klassikerstämpel, men stämpeln kan den ju förstås inte rå för
2016-10-02
En dramakomisk feelgoodfilm med mycket bra skådespel, samspelet mellan Ryan och Tatum är briljant. Roligt med en roadmovie i gammal miljö.
BSBully
2016-06-09
wow, vilken rulle! Länge sedan jag gav en femma, men här kommer den. Tatum O'Neal är fantastisk.
2016-05-04
Filmen som helhet blir bara en trea för mig, men känslan den lämnar mig med är det av en fyra. Lite svårt att sätta betyg, pendlar fram och tillbaka här.
Hypostas
2016-03-02
En mysig roadmovie som dock inte bjuder på några överraskningar.
2015-07-30
Fin feel good-historia av Peter Bogdanovich om en svindlare (Ryan O'Neal) som tvingas ta hand om en föräldralös flicka (dottern Tatum O'Neal) under depressionen i USA. Varmt och finstämt, där Tatum O'Neal verkligen tar hem showen fullständigt. Här finns inga fel, men det finns inga överraskningar heller, vilket hindrar betyget från att komma högre. Lite för lite originalitet i berättelsen för min smak.
2013-12-06
Glatt överraskad över att den varken var sockersöt eller särskilt sentimental. En viss charm och emellanåt lite rolig, men efter en halvtimme var jag rätt så mätt. (6/15)