3.6

Panik i gangstervärlden

Historien om gangstern Rocky Sullivan, som kommer ut från fängelset och lär upp ett gäng småtjuvar, samtidigt som han återförenas med sin barndomsvän, numera präst, samt försöker få ut sin andel av en gammal kupp.

Originaltitel Angels With Dirty Faces
Regissör Michael Curtiz
Manus John Wexley, Warren Duff
Genre Kriminalare, Drama, 30-tal
Skådespelare Humphrey Bogart, Pat O'Brien, Ann Sheridan, James Cagney, George Bancroft, Billy Halop, Bobby Jordan, Leo Gorcey, Gabriel Dell, Huntz Hall, Bernard Punsly

KimEkberg
2020-09-23
bra stämning, production design, och skådisarna levererar verkligen. men dead end kids tycker jag bara är störigt bröliga, vilket ju ingår i konceptet. Men jag hade hellre sett en film utan dem, och pastorns präktiga mission. man vill ju liksom inte ha nån moral i en gangsterfilm. blir som ett meta-lager för mycket.
2015-10-25
Visst är det ett bra budskap och sådär och visst är Cagney och Bogart riktigt bra och lite klassisk 30-tals gangster är bra. Men, det hela är ganska platt och lite för enkelt. Jag blir aldrig engagerad på riktigt. Nu låter jag negativ, det är riktigt bra men fyran är inte riktigt nära.
Hypostas
2015-10-24
Precis som i "Dead End" (1937) så är ungdomsgänget ganska irriterande, men i den här filmen så får Cagney och Bogart briljera och eftersom fokuset främst ligger på Cagneys intressanta karaktär så blir det riktigt bra till slut.
andmoreagain
2015-07-19
Ok gangsterfilm. Cagney rycker på axlarna och kör på som vanligt, Bogart tycker jag lyser upp litegrann då han får spela feg och slug advokat, iaf lite skillnad ifrån de sedvanliga råbarkade rollerna. Ungdomsgänget går en på nerverna men jag förlåter detta.
2014-12-21
En riktigt intelligent och spännande gangsterhistoria som verkligen underhåller. James Cagney är underbar i huvudrollen. O´Brien och Bogart är även de bra i biroller. 4-
precineadd
2014-06-29
rätt lam. knepigt att en genre som var så subversiv så fort kunde bli kosher
TheJack
2012-08-02
Har flera kvalitéer - huvudsakligen det snygga fotot och skådespelet - men ungdomarna är grymt töntiga och predikandet, som inte sällan ackompnajeras av kyrkliga körer och fanskap, är osmakligt, vilket gör att jag har svårt att sätta en trea. Höjdpunkten är den snygga och spännande eldstriden med poliserna.
Mikka
2012-05-22
En ganska stark fyra även om det här absolut inte är nån favoritgenre för mig. Det är många kända skådespelare i ensemblen som alla presterar, även James Cagney som jag annars inte är förtjust i. Det är även kul att se en ganska ung Humphrey Bogart, manus är inte alls tokigt och det är snyggt filmat. Ett minus är att jag nästan hade hunnit glömma filmen helt på "bara" åtta år.

2012-05-16
Stabila insatser från Cagney och Bogart. Absolut ingen dålig film. Kidsen förstör hela filmupplevelse. Kommer på mig själv med att sitta och reta mig på dem hela filmen igenom och även nu efteråt.
XenoMorph
2012-04-30
Originaltiteln är grym men vad tänkte den svenska titelöversättaren. Annars en okej film, men något moraliserande.