2.3

Pang i bygget

Handelsmannen Skog har en livsmedelsaffär i den lilla staden Fagersund. De tre elaka bröderna Grym gör allt för att komma åt den. Ett gäng ungdomar kommer till stan och bland dem är en ung flicka, kallad Dockan. Hon är i högsta grad energisk och med hennes hjälp lyckas Skog locka allt fler av stadens invånare till sig som kunder. Men de tre bröderna Grym ger sig inte så lätt. Skog sköter på lediga stunder stadens folkpark och nu försöker bröderna med olika skumma manipulationer komma över den. Men även det misslyckas tack vare Skog och framförallt den energiska Dockan. I ett avgörande ögonblick får de också hjälp av bröderna Gryms gamla lärarinna, fröken Andersson, som är den enda bröderna har respekt för. Allt slutar lyckligt. Dockan stannar för framtiden hos Skog, som kan utvidga sin livsmedelsaffär och även anställer de nu betydligt snällare

Originaltitel Pang i bygget
Regissör Ragnar Frisk
Manus Rune Moberg, Gits Olsson
Genre Komedi, 60-tal
Skådespelare Thore Skogman, Barbro Svensson, Åke Fridell, Rolf Bengtson, Gösta Krantz, Julia Cæsar, Carl-Axel Elfving, Gunnar 'Knas' Lindkvist, Carl-Gunnar Wingård, Hans Lindgren, Gösta Jonsson, Håkan Sterner, Thomas Ungewitter, Bertil Bertilson

BjörnBandhund
2023-01-10
Faktiskt inte riktigt så uselt som det brukar vara när Ragnar Frisk är i farten. Thores undermåliga skådespeleri har i alla fall förbättrats aningen sedan "Tre dar..."-duologin och man blir inte förbannad. Med det sagt är detta verkligen inte bra; sämre partner till Skogman än Lill-Babs går nog t.ex inte att hitta, det tar fram det värsta hos båda så att det nästan blir äckligt. Ifall en vanlig Frisk-film är ett bra val om man vill öka på sin arsenal med säkra ettor överväger jag här att vara riktigt snäll och ge en svag tvåa istället. Jag kan inte riktigt bestämma mig...
Murvel48
2022-12-12
Inspelad 1966 men är som en pilsnerfilm från 40-talet.
BlommigaBarbro
2017-10-05
Handlingen är extremt svag, men Underbara JULIA CAESAR räddar filmen med sina komiska talang. Även Carl-Axel Elfving är underbar i filmen. Betyg: 3+
Dele
2016-09-01
- "Jag längtar tillbaka till fornstora dar, när en tös var en tös (som heter Dockan) och en karl var en karl." Jo jo... Glatt tramsande där finess inte verkar ha varit av högsta prioritet. Men visst finns viss charm.
ekmanälskaren
2012-10-03
En trea för charmen och Julias insats.
NoWireHangers
2010-07-14
Skådespelarna är bra men filmen som helhet håller vanlig Ragnar Frisk-nivå. "Pop i topp" är ju en oemotståndlig klassiker dock.
CHARITY
2010-03-23
Julia Caesar & Carl-Axel Elfving, vilka härliga skådespelare, ja skrattar varje gång, ja ser de två i affären, när hon ska köpa vetemjöl, han har inget, och börjar tala om mariekex & potatis, ja skrattar bara ja tänker på det, härligt, Julia & Carl-Axel gör att filmen får en 4, resten av skådisarna och storyn blir det en 2.
Caltha
2007-06-29
dramaturgisk katastrof och de flesta av låtarna är tyvärr också repetativa sömnpiller, men Popitopp är ju en höjdare, tanten är rätt rolig och filmen som helhet har en viss vintagecharm.
maria_fialotta
2006-05-14
Sån genial film! Det är en riktig klassiker!!! Bara bröderna Grym: Teodor, Teobal och Teofil säger allt... =) LillBabs är helt underbar, spelar över på sånt härligt 60-tals vis...
Tharashar
2006-05-12