2.9

Palo Alto

High School-eleverna Teddy, April, Fred och Emily är som alla andra på jakt efter något att göra i Palo Altos tråkiga förortsmiljö. April är vilsen och dras mellan en attraktion till sin äldre fotbollstränare och en oskuldsfull förälskelse i Teddy ? en strulig skejtare vars kompis Fred böjar tappa greppet. Den lika vilsna Emily använder istället sex för att få bekräftelse.

Originaltitel Palo Alto
Regissör Gia Coppola
Manus Gia Coppola
Genre Drama, 2010-tal
Skådespelare Emma Roberts, Jack Kilmer, James Franco, Val Kilmer, Nat Wolff, Colleen Camp, Zoe Levin, Olivia Crocicchia, Don Novello, Chris Messina, Claudia Levy, Micah Nelson, Margaret Qualley, Andrew Lutheran, Janet Jones, Keegan Allen, Marshall Bell, Bo Mitchell

KyLLo
2021-12-30
Regissören Gia är barnbarn till Francis Ford Coppola, brorsdotter till Sofia Coppola och kusin med Nicolas Cage. En alldaglig ungdomsfilm om trassliga relationer och osäkerhet. Det finns många filmer i genren och jag skulle säga att den här är i mellanskiktet. Den är okej i det stora hela, men jag tycker att fotot genomgående är för mörkt. Ingen tydlig röd tråd eller mål, utan mer som en såpa. Det känns som att stämningen blir mörkare under filmens gång. Stark tvåa.
Albion
2020-11-30
Kolsvart om ungdomar i en värld full av skit, där de vuxna karaktärerna som dyker upp knappast är de vuxna förebilder de unga behöver och ungdomarna själva gör allt dom kan för att livet ska krascha. Deppig tragik och jag blir mest irriterad. Betyget blir en stark 2;a, dvs 2+
yrkeschaufföre
2018-01-20
Jag såg den för att jag gillar Emma Roberts, och det är inget fel på skådespeleriet men det händer ju ingenting och dialogen känns skitnödig! Efter att ha sett "The interview" är det kul att se Franco i en roll med normalt röstläge. En ganska stark etta efter lite funderande.
KillerPutte
2015-10-26
(rek.3) Hur många sådana filmer har man inte sett i sina dar? Och denna är absolut inte dålig, men inte heller en av de vassaste. Stabil trea.
ledsenpirat
2015-07-26
Fint skådespel och trovärdigt berättande om livet under en filt av tristess och ovisshet, men historien har heller inga riktigt starka stunder som ger det där riktiga suget i magen.
Kajanus
2015-07-07
Nästa i raden genier i familjen Coppola presenterar en DIY-film som andas Dolan såväl som Clark i både berättarsätt och stil. Palo Alto handlar om ingenting men ändå om allt. Tonårsångest, apati och förvirring är ämnen som har berättats bättre vid flera andra tillfällen, men sällan så ärligt som Gia berättar om dem. Jag är oerhört hänförd av denna film.
lekke
2015-06-30
Intressant film om hur allmän tristess, livets svåra val, övergrepp och frånvarande föräldrar formar riktningslösa ungdomar i ett av USAs rikaste områden. Skådisarna gör helgjutna porträtt, i synnerhet Nat Wolff som bråkstake med mörk familjehistoria. Alla bilder i filmen skulle kunna vara tagna ur ett modeföretags SS14-katalog. Gia springer förbi den småtrötta Sofia...
StureStenhög
2015-06-08
Likheterna må vara små som helhet, men det känns som att Tarantinos ande destruktivt vilar över den här filmen i form av de ständiga försöken att skriva underhållande nonsensdialog, redan första scenen är ett bra exempel på det, och det känns tyvärr bara skitnödigt. Överhuvudtaget är det en lite för ansträngd film som hemskt gärna verkar vilja ha någonting att säga utan att riktigt ha det, där kanske problemet redan ligger i den bok av James Franco som filmen är baserad på. Franco känns trots allt som en väldigt ansträngd människa. Men jag vill inte vara för hård mot filmen heller, den är trots allt ganska behaglig och jag gillade ändå att titta på den. Det finns bra sekvenser som fångar känslan av ungdom, och skådespeleriet är bra för att vara en så pass ung ensemble. I synnerhet Emma Roberts övertygar, och scenerna med henne är i allmänhet de bästa. Kul att se att hon bygger vidare på framgången med Spymate, en succé så tidigt kan annars vara en börda på en skådespelares karriär. Betyget på den här filmen blir dock en stark tvåa, den hade behövt kännas mer naturlig i det stora hela för att fullt ut fungera
TimBuckley
2015-05-18
(rek 3a) Riktigt bra rakt igenom med någorlunda hög igenkänningsfaktor. Framförallt stämningen är riktigt bra inringad. Roligt att se sen efteråt att en ytterligare Coppola har gjort filmen, när jag satt och kände att filmen liknade Sofia Coppolas "the bling ring", fast bättre. För övrigt skit att filmtipset är så nedlusat med reklam som det är nuförtiden. 4a.
stgurgel
2015-02-27
Trevlig och välspelad men inte riktigt något utöver det vanliga