3.4

Påklädaren

Filmatisering av Ronald Harwoods pjäs om en åldrad regissör och skådespelare som för sin överlevnad är helt beroende av sin gamle trofaste påklädare. Påklädaren som ömsom skämmer bort och ömsom förmanar honom, lever själv bara genom den gamle mannens föreställningar.

Originaltitel The Dresser
Regissör Peter Yates
Manus Ronald Harwood
Genre 80-tal, Drama
Skådespelare Albert Finney, Eileen Atkins, Tom Courtenay, Edward Fox, Michael Gough, Cathryn Harrison, Zena Walker, Betty Marsden, Sheila Reed, Lockwood West

Rune2000
2023-09-01
Välgjort kammarspel som lyckades att hålla mitt intresse under nästan 2 timmar. Albert Finney och Tom Courtenay är fantastiska i sina roller och var välförtjänta varsin Oscarsnominering. Tyvärr lyckades inte de att vinna och statyetten gick istället till Robert Duvall för rollen i Tender Mercies, vilket jag inte kan klaga på.
labi
2015-12-09
En odiskutabel femma till Courtenay och Finney, en trea till filmen i sig och vi landar på en fyra.
2015-01-07
Denna film kommer med härligt välskriven dialog och två fint utmejslade karaktärer som spelas på ett ypperligt sätt av Albert Finney och Tom Courtenay. Trots detta så har filmen ändå svårt att vinna över mig fullständigt och jag blir inte så engagerad som jag hade önskat. Därför håller jag tillbaka betyget. 3+
bryngel
2013-03-02
Teater om teater (och förstås också om relationer och djup) långsamt och trots att Edward Fox är med och sänder in ljusglimtar är det riktigt mastigt. Suveränt skådespel.
LadyFlanders
2013-02-10
Lysande skådisar, men ack vilken långtråkig historia.
MaxMackan
2013-02-03
Håller med föregående talare. Bra skådespel, oerhört bra faktiskt. Och några briljanta scener, men det är nog inget jag skulle se om, då den tenderar att bli lite påfrestande i längden...
Suverän
2011-07-09
Tom Courtney och Albert Finney är ju alldeles ohyggligt bra! Stark 4:a.
kennert
2010-09-19
Oh, vad bra Finney och Courtenay är!!!
Lavinia
2009-11-13
Väldigt välgjord film med utmärkt skådespeleri och härlig kemi. Jag brukar annars föredra mer tillbakahållet skådespeleri men här passar det verkligen att de tar ut svängarna. Rekomenderas!
Gröne_Orm
2009-11-10
Vajjert! Relationen dem emellan är väldigt svårbestämd, och skådespeleriet är storartat.