3.6

På västfronten intet nytt

En ung tysk soldats fruktansvärda upplevelser och elände på västfronten under första världskriget.

Originaltitel Im Westen nichts Neues
Alternativ titel All Quiet on the Western Front
Regissör Edward Berger
Manus Edward Berger, Lesley Paterson, Ian Stokell, Erich Maria Remarque
Genre Drama, Action, Krig
Skådespelare Felix Kammerer, Albrecht Schuch, Aaron Hilmer, Moritz Klaus, Adrian Grünewald, Edin Hasanovic, Daniel Brühl, Thibault de Montalembert, Devid Striesow, Sebastian Hülk, Luc Feit, Michael Wittenborn

HansMoleman
2022-11-30
Väldigt välgjord, men ändå blir jag inte alltid så gripen. Svag fyra.
Björkman
2022-11-26
Välgjord, snygg (i sin skitighet) och trovärdig gällande de skiftande psykena i krigets vedermödor. Dock otroligt förutsägbar och ett litet minus för den rätt så tjatiga elektroniska musikslinga i tre toner som återkommer frekvent och inte riktigt passar in. Och även om filmen är välgjord så uppslukas jag inte till 100 %, det är mycket man sett innan i liknande filmer. Men som helhet absolut som sagt välgjord. Stark trea.
TURGUT
2022-11-21
Så smutsigt men ändå vackert filmad. Tyckte verkligen man kunde känna hopplösheten genom hela filmen. Gillade den skarpt, bästa på länge!
servadac
2022-11-11
Bara någon enstaka scen känns igen från boken vilket är lite underligt. För utdragen, minst en halvtimme för lång. Börjar bra men blir snabbt förutsägbar och lite klyschig. Känns som att man har sett allt förr i bättre tappning. Plus för musikvalet.
PeterTheW
2022-11-06
Ingen relation till förlagan, kanske bra det? Det är intensivt, mörkt och sorgligt. Bitvis riktigt spännande och framförallt - Så jäkla snygg!
mammene
2022-11-06
Känns som man borde läst boken som filmen bygger på, så jag vet inte hur mycket den följer Erich Maria Remarques skapelse, vet att den inte mottogs välkommet av nationalsocialisterna och författaren fråntogs sitt medborgarskap. Om de här pojkarna som så entusiastiskt gav sig ut i kriget hade fått läsa en sådan krigsberättelse så hade de nog stannat hemma. Just det kom så bra fram här vilket uppvaknande de erfor och att ingen återvändo fanns. Var rädd att det här skulle vara ett frossande i krigsscener, men det blev inte så, mycket handlade om den unge pojkens upplevelse, samtidigt kom man inte honom så nära. Så på något vis höll man distansen, samtidigt som krigets fasor inte nedtonades, man lyckades hålla en bra jämnvikt. Men en viss sekvens kommer jag inte att glömma i första taget, om den är sann eller inte vet jag ej, men om så är det förskräckligt. En stark trea.
tystponce
2022-10-31
Det känns som att Netflix köpt rättigheterna till boken sedan gått sin egen väg. Visst har karaktärerna samma namn och en del av scenerna känner man igen från tidigare filmer/boken. Men i stort är det en egen tolkning av det hela och den håller tyvärr inte hela vägen... Man får inte ingen chans att möta karaktärerna. Trots snygga scener, varför ska man bry sig om hur det går för dem? Filmens höjdpunkt är scenerna med Daniel Brühl och det politiska spelet bakom kapitulationen.
amam
2022-10-30
En nytappning av den gamla klassikern. Man fick i stort sett samma sak som de tidigare filmerna men helt klart bra.