BETYG
3.5
av 5
3.5
av 5
På västfronten intet nytt
En ung tysk soldats fruktansvärda upplevelser och elände på västfronten under första världskriget.

Originaltitel | Im Westen nichts Neues |
Alternativ titel | All Quiet on the Western Front |
Regissör | Edward Berger |
Manus | Edward Berger, Lesley Paterson, Ian Stokell, Erich Maria Remarque |
Genre | Drama, Action, Krig |
Skådespelare | Felix Kammerer, Albrecht Schuch, Aaron Hilmer, Moritz Klaus, Adrian Grünewald, Edin Hasanovic, Daniel Brühl, Thibault de Montalembert, Devid Striesow, Sebastian Hülk, Luc Feit, Michael Wittenborn |
Betygsätt | Logga in eller bli medlem för att rösta |
Betygsantal | 368 |
Filmnummer | 143434 |
Recensioner
Filmen har inga recensioner ännu.Kommentarer
Nu har jag inte läst boken, eller sett originalfilmen från 1930, så jag kan inte kommentera från den synvinkeln. Men som krigsfilmen utan att tänka på förlagorna var den mer eller mindre briljant. Gillar diskrepansen mellan hur exalterad huvudpersonen är för att få kriga för sitt hemland, med de fasansfulla upplevelserna han behöver gå igenom väl under kriget. Vackert foto, brutalt krigsvåld, och riktigt svår att titta på stundtals. Förstår verkligen uppståndelsen den fick under Oscars-våren förra året. Vore kul att se hur 1930 års version står sig mot denna.
Snyggt foto men det är också allt. Kände ingenting för någon av karaktärerna, fanns ingen att knyta an till. Förstår inte hypen. Känns mest som att den bara pågår. Måhända slår denna film inte an på mina känslosträngar på samma sätt som den uppenbart gjort för många andra. Hade gärna sett att man kapat 25-30 minuter av filmen, mycket onödig speltid som inte för karaktärerna framåt. Vid den punkt i filmen då jag personligen hade föredragit att man lagt lite mer tid väljer man istället att hoppa fram ett antal månader varpå viktig karaktärsutveckling missas, i mitt tycke. Sammantaget välgjord film rent grafiskt men den lyckas aldrig fånga mitt intresse.
Extremt välgjord och snygg, saklig, realistisk efter vad man kan bedöma. Ger en dokumentär känsla men tar sig å andra sidan stora friheter relativt till boken, de är bara löst relaterade egentligen. Intressant att jämföra med den statiska och platta 1917 (förvisso helt olika typer av filmer, men men). Klumpen i magen sitter där den ska men filmen är för opersonlig för att komma upp i en femma, inga karaktärer kommer nära. Intressant att se ett storanfall med Saint-Chamond visat på film, det vet jag inte om det gjorts förut, inte heller detta troget boken men ger en känsla av den panik som måste uppstått. All politiken är också helt nyskriven och har inget med boken att göra men jag tycker det fungerar ganska bra.
Fångar snyggt det skitiga skyttegravskriget. Snyggt foto och välspelad. Blir aldrig tråkigt trots den långa speltiden.
Om något visar den här filmen problemet med första världskriget och varför det inte görs så värst många filmer på ämnet. Det var ett krig som gick ut på en sak, vilket var skyttegravsstriderna. Bra presenterat, men det är som sagt svårt att sticka ut när man försöker ge en så generell bild av kriget. Dessutom är det ju också tredje filmen med samma namn.
"Ännu en jävla krigs film vann priser!" Var nog det första vi flesta tänkte, men sen är den här uppbyggd på ett sådant starkt sätt, med våldet rakt i vitögat och ingen mellan mjölk, vilket gör att man förstår varför den fick sina välförtjänta priser.
Suck. Gäsp.
Har gemensamt med 1930-versionen att den inte riktigt engagerar så att man oroar sig för karaktärernas öden. Dock bra musik (som väl alla redan påpekat), skitsnyggt fotad, välspelad, snygga miljöer. etc. Härlig blinkning till originalets kvarhängande händer att vi, i en scen här, får en död soldat med allt Annat än händerna kvar. Cirkeln sluten.
Gillar den skarpt, och är det något jag gillar så är det när man kan spela in en hel film i nästan uteslutande en och samma miljö. Sminkningen ska vi inte snacka om, den är brutalt bra.
Skildringen av vansinnet under de sista 15 minuterna av kriget blir en ganska effektiv pamflett för ”aldrig mera krig”. Men också på ett plan för ”aldrig mera krigsfilm”. Åtminstone om den görs på det här sättet. Det är ambitiöst och absolut inte dåligt men man har sett allt förr. Filmens allra starkaste och mest laddade bilder är ironiskt nog de första och den sista av ett landskap utan människor och utan krig.