På andra sidan

Ebba och Rebecka brukade vara bästa vänner, men inte längre. Nu är Rebecka klassens populäraste tjej och främste mobbare, medan Ebba är klassens mobboffer. En dag får klassen besök av någon som utger sig för att vara vikarie. Hon bestämmer sig för att försöka hjälpa Ebba och Rebecka, på sitt eget lite speciella vis.

Originaltitel På andra sidan
Alternativ titel Spökhistorier, Spökafton
Regissör Åsa Kalmér
Manus Vasa, Ulf Malmros
Genre Familjefilm, Kortfilm, Thriller, 2000-tal
Skådespelare Anna Wallander, Fredrik Gunnarsson, Sofie Hamilton

Kortfilm
2016-04-12
I en sån här film för unga handlar det nog mest om att det ska vara intressant, att man ska hänga med och kunna relatera till personerna. Det tycker jag definitivt att man kan uppleva. Något jag tycker är bra med den här filmen är annars att det finns verklighetsförankrade budskap. Att den kan väcka tankar även efter att den är slut. Den skildrar mobbning på ett bra sätt. Humorn är festlig och annorlunda.
Grillo
2014-03-03
Undrar hur många som sett denna samtidigt som de satt betyg eller sätter rena nostalgibetyg. Alla de här filmerna är ju total katastrof när det kommer till skådisinsatser och effekter. Kanske inte så konstigt eftersom budgeten antagligen varit minimal och skådisarna verkar vara plockade som till en skolpjäs, men ändå. Rätt så roligt är det ju dock ändå, på ett so bad it's good-sätt. Dock var den här så pass mörk att det underhållande i de tidigare två jag sett lämnar en liten besk eftersmak. Därmed sämst hittills.
noillusions
2012-06-02
Håller helt med om att storyn är det som gör filmen. Samt nostalgi då ;) Jag minns sången/melodin än idag, den som 'vikarien' nynnade på mot slutet.. en söt liten film man berörs av helt enkelt.
luxlisbon
2011-10-25
"Säg inte banan för då flyttar jag hemifrån!"
Arensberg
2006-11-15
ganska fin, filmiskt sett ganska vanlig utom ett parti i mitten dar det illustreras hur rebecka ar ensam pa rasten, sjukt snygga overgangar - BRA JOBBAT SVT!! och garna mer duschscener = sick.
Craxyknas
2005-11-07
Storyn är skitbra, liksom meningen i filmen. Skådespelarna är helt ok. Jag blir skrämd och det är faktiskt en läskig tanke. Slutet är lite dumt, men ändå vad som krävs för att man ska ta filmen på så stort allvar som det är möjligt att man kan ta den. Jag gillar den. En femma! :)