Out of the Furnace

I det ekonomiskt sargade rostbältet bor Russell och hans yngre bror Rodney. Efter en bilolycka där han kört alkoholpåverkad hamnar Russell i fängelse. Rodney, som inte är intresserad av att ta ett vanligt jobb, bestämmer sig för att slåss för att betala räkningarna och blir involverad med ett kriminellt gäng som betalar honom för att lägga sig.

Originaltitel Out of the Furnace
Regissör Scott Cooper
Manus Scott Cooper, Brad Ingelsby
Genre Drama, Kriminalare, Thriller, 2010-tal
Skådespelare Christian Bale, Casey Affleck, Woody Harrelson, Willem Dafoe, Zoe Saldana, Forest Whitaker, Sam Shepard, Tom Bower, Boyd Holbrook, Bobby Wolfe, Bingo O'Malley, Dendrie Taylor, Aaron Toney, Efka Kvaraciejus

Xtro
2020-03-31
Många bra skådespelare som gör väldigt bra ifrån sig. Övertydlig och förutsägbar film med oacceptabelt och förutsägbart dumma karaktärer. Gick bra att titta på men känns tom i slutändan. Casey Afflecks slut borde vara hjärtskärande, men jag som håller Deer Hunter som en av mina topp 3 imponeras inte.
92axha10
2018-10-13
Woody Harrelson stjäl alla sina scener i detta mediokra drama.
Cipramil
2017-08-16
Inget mer än bra skådespelare och mycket våld.
deswhip
2017-06-14
Filmen utspelar sig i en del av USA där man inte duschar så ofta. Väldigt realistisk och ostylad känsla men det är inte helt osnyggt ändå, nivån tilltalar mig åtminstone. Det är gott om finfina skådisar och det gör alla en verkligen lysande insats med att gestalta sina karaktärer. Casey Affleck förtjänar extra uppmärksamhet som är så j*vla bra på att helt ostereotypt spela korkad looser (I'm just telling it like it is...), Woody är oförsonlig tuffing och självklar ledare "to the hillbillies". Bale kan man säga är motsatsen till sin bror, han har ju samma förutsättningar men klarar av att se och acceptera verkligheten som den är och "äga sina handlingar", således är han ingen looser trots fängelsevistelser och jobb på fabriken. Vad gäller intressanta välspelade karaktärer kan det knappt bli bättre enligt mig. Slutscenen var det enda jag störde mig lite på, tror inte många med säkerhet förstår den. Själv kände jag mig tvungen att googla och det gillar jag inte. Man borde förlängt den scenen lite och lagt till någon detalj så att den blev mer lättbegriplig. Hur som helst, mycket bra film!
Rele
2017-06-13
En välgjord våldsfilm film. Manuset borde varit mycket bättre. Men flera duktiga skådespelare höjer betyget till en trea.
Bomkia
2017-03-05
Intressanta skådespelare (gillade särskilt Dafoe och Affleck) men historien känns lite .. tom på något sätt. 3+
2016-03-05
Välgjort och våldsamt diskbänksdrama med en hop mer eller mindre trasiga karaktärer. Bra castad och allmänt otrevligt stämning filmen igenom. För även om det ständigt dyker upp kända nunor är då detta ingen munter historia. Nån nämnde Deer Hunter i förbifarten, men nej, den jämförelsen är mest vilseledande.
DiMMUBoRGiR
2016-01-23
Lite väl enkel och ordinär, det här är inget som kommer att stanna kvar i minnet tyvärr. Synd, för här fanns god potential...
MrBlonde
2015-12-19
Men...... Kunde ha kunnat vara hur bra som helst om det inte vore för en hel del underliga "tillfälligheter" i storyn och en väldigt onödigt överdramatiserad sista halvtimme som inte ens litegrann klickar med känslan i resten av filmen... Annars mycket vackert "skitigt" och stundtals briljant skådespeleri.
Andreas_
2015-12-16
Filmen som vill vara den nya Deer Hunter men lyckas inte på något vis ens närma sig det mästerverket. Out of the furnace lyckas inte ens vara ett bra och välgjort mörkt arbetarklass drama med massa inavel som elakingar heller...den lyckas inte med nåt egentligen tack vare att manuset är bland det sämsta skrivna och inte så konstigt kanske när det är självaste stolpskottet Brad Ingelsby som vart med och skrivit skräpet, samma person som skrivit fiaskot Run All Night och det säger väl ganska mycket bara det. Här har han dock skrivit ihop med regissören Scott Cooper som vill mycket men klarar inte av att styra ihop det, enda som är riktigt bra med denna film och det enda som egentligen höjer den över både en 1:a och 2:a är skådisarna som gör såna lysande insatser att det räcker ända upp till en svag 3:a...alla medverkande är oerhört bra Christian Bale, Casey Affleck, Woody Harrelson, Willem Dafoe, Zoe Saldana, Forest Whitaker och Sam Shepard gör suveräna rolltolkningar men vissa av dom är endast med 5-10 minuter vilket jag inte kan förstå dock och jag kan inte förstå hur ett sådant här gäng med toppskådisar ens kunde tänka sig att göra denna film med tanke på hur dåligt skrivet manuset är...måste endast bero på att både Ridley Scott och Leonardo Di Caprio producerar...annars hade väl typ Nathan Fillon spelat huvudrollen...hursomhelst, snyggt jobbat med rollistan men värdelöst jobbat med ett stabilt och välskrivet manuset...ska bli spännande att se vad Scott Cooper kan göra i filmväg utan fiaskot Brad Ingelsby. Filmen får en mycket svag 3:a i betyg.