2.7

Our Kind of Traitor

Ett ungt engelskt par möter en gåtfull rysk affärsman under semestern. Vad de inte vet är att han är en penningtvättare, som försöker hoppa av till den brittiska underrättelsetjänsten innan hans fiender finner och dödar honom ? och han har valt dem som sin livlina. Helt plötsligt är paret indragna i en dödlig jakt, som tar dem från Marrakech till London och Paris, och slutligen till de schweiziska alperna.

Originaltitel Our Kind of Traitor
Regissör Susanna White
Manus Hossein Amini
Genre Drama, Thriller, 2010-tal
Skådespelare Ewan McGregor, Naomie Harris, Stellan Skarsgård, Damian Lewis, Khalid Abdalla, Velibor Topic, Alicia von Rittberg, Mark Gatiss, Mark Stanley, Jeremy Northam, Grigorij Dobrygin, Marek Oravec, Saskia Reeves, Alec Utgoff, Jana Perez, Pawel Szajda

JD
2021-09-03
I den här typen av nedtonat ”realistiskt” spiondrama betyder trovärdighet allt och däri brister filmen på flera sätt. Inte främst i att handlingen tänjer på gränserna, det kan man köpa om allt annat sitter. Men det gör det inte. Skarsgård må vara trovärdig som karaktär men inte som ryss. Och McGregor och Harris funkar inte alls som par. Men det är ändå spännande, en lagom lågmäld ton i berättandet och fin musik.
Pentothal
2019-08-03
Tråkig. Seg. Förutsägbar. Skulle inte rekommendera någon att se den här filmen. Slutet är dessutom väldigt irriterande.
karlmats
2019-07-18
Väldigt mycket standard över detta. McGregor och Stellan gör mycket sånt här och även om Stellan är underhållande så är det inget här man inte har sett förut. Det är inget fel på det här, det är ganska spännande stundtals men vill man se en spionthriller finns det gott om bättre alternativ. Som tidsfördriv funkar den bra dock, en ganska stark 2a
fridenpaden
2019-04-21
Rörigt.
Jamesa
2018-08-20
Ändå hyfsad film och godkänt försök att ro hem en slik film. Jag gillar mest att det inte var 303 twistar hit och dit, som det annars är inflation på i dessa. Förutsägbart, men ändå godkänt för allt behöver som sagt inte vara sjukt oförutsägbart in absurdum. Inget jag skulle rekommendera fullt, men ändå upp i godkänt.
Rele
2018-08-19
En bra och spännande film. Stellan Skarsgård spelar väldigt duktigt i den här filmen. Jag ger en stark trea.
jonbo
2018-03-25
Habil thriller med ffa Skarsgård som positiv tyngd. McGregors karaktär känns mest som en ursäkt för skeenden än en riktig person och Lewis lite för brittiskt stram. Men den håller spänningen nästan konstant och sköter därmed sin uppgift.
Björkman
2017-09-03
Klart underskattad film och jag förstår inte riktigt vissa av kommentarerna här. Visst, det är ingen gangsteraction av stora mått, men det behöver ju inte filmer vara bara för att maffian är inblandad. Även om det går att diskutera sannolikheten i att en lärare blir involverad i såpass känsliga förbindelser som sker i filmen så känns inte storyn otrolig. Filmen lever mer på klart godkända dialoger och en underliggande spänning via blickar, finlir och tidspress än bombastiska biljakter och dylikt. Karaktärernas personligheter känns trovärdiga och Skarsgård får äntligen en större roll igen som han dessutom passar prima för. Absolut en godkänd dramathriller.
Christofer
2017-09-02
Ungefär som väntat, dugligt men inte särskilt speciellt. Samspelet mellan Skarsgård och McGregor var väl hyggligt men inte jättebra. Däremot betedde sig McGregors karaktär ganska otänkbart vid flera tillfällen med tanke på hans bakgrund. Utöver det ett antal ej trovärdiga detaljer kring hela händelseförloppet. 3-
annihilat0r
2017-02-05
"Our Kind of Traitor" upplevde jag på ett flygplan mellan Shanghai och Köpenhamn. Den genererade småtrevlig underhållning, även fast jag uppfattade att Stellan Skarsgård inte riktigt passade in.