3.4

Our Children

Som miljontals andra par, blir Mounir och Murielle förälskade och som miljontals andra par, får Mounir och Murielle barn. Men till skillnad från dem, accepterar de att ge upp sin självständighet genom att leva med Mounirs adoptivfar, doktor André Pinget. På det materiella planet, är allt väl, men ett hus är inte ett hem, och Murielle känner sig mer och mer kvävd...

Originaltitel À perdre la raison
Alternativ titel Loving Without Reason
Regissör Joachim Lafosse
Manus Joachim Lafosse, Thomas Bidegain, Matthieu Reynaert
Genre Drama, 2010-tal
Skådespelare Niels Arestrup, Tahar Rahim, Émilie Dequenne, Stéphane Bissot, Mounia Raoui, Redouane Behache, Baya Belal

Spidde
2013-12-28
Shit, jag hade glömt bort öppningsscenen under filmens gång och blev väldigt chockad av det hemska slutet. En väldigt mörk och otäck film, men samtidigt väldigt välgjord och sevärd. De tre huvudrollsinnehavarna är fantastiskt duktiga och får filmen att kännas gripande och medryckande. Stark trea, men slutet blev lite för mycket för mig.
Sznax
2013-10-08
Så mycket fransk 2000-tals film att det fullständigt sprutar ut från duken (ja den är belgisk men det är i stil samma sak). Musiken, färgerna, rekvisitan och de tyngda kvinnorna. Skådespelarna är bra och manuset är väldigt välskrivet men det blir i slutändan bara för mycket,. Betyg 4.6
Tonti
2013-10-06
Rätt bra skådisar och en i alla fall ovanlig familjesammansättning men jag kan inte se att det skulle vara särskilt intressant ändå.
hestret
2013-03-09
Cred till filmen för att den försöker undvika sensationalism och sentamentalitet genom att ta ett litet mer distanserat och observerande anslag. Dock tycker jag man går lite långt och denna ton, tillsammans med de många och hastiga tidshoppen, gör att narrativet blir alldeles för kallt, stundtals oengagerande och lite bristande i att upplysa oss om karaktärernas motivationer. Jag tycker exempelvis inte det är helt klart varför Dequenne inte bara pyser. Vidare problem relaterat till filmens struktur finns i hur man börjar filmen, som jag tycker reducerar filmen snarare än höjer. På plussidan har vi dock skådespeleriet som, precis som väntat, är tipptopp hos alla tre huvudrollsinnehavarna och dynamiken mellan de tre karaktärerna är mycket intressant. Arestrup och Rahim kör bara repris på sin ömsom ömma, ömsom macho relation från En Profet, vilket funkar utan att kännas som självplagiat samtidigt som Dequelle är riktigt bra som en slags belgisk Jane Eyre. Ett plus också för de postkoloniala undertonerna som höjer filmen ett litet snäpp. Också plus för de detaljerade scenerierna, medan det vida, flackiga och oskarpa fotot funkar allt som oftast, men blev lite tröttsamt till slut. Det hela landar på en stabilt stark trea.
mb_morgana
2013-02-04
Verklighetsbaserat och kändes vördnadsfullt och relativt trovärdigt. En nyanserad skildring som gav ledtrådar men inte tog en enkel väg ut utan gav upphov till egen reflektion efteråt. Bra skådespeleri och smink (kanske en ovanlig kommentar till en sån här film ;) ). Något för alla som gillar Haneke.