3.9

Oskyldiga röster

Under inböreskriget i El Salvador i mitten på 1980-talet måste den 11-årige pojken Chava bestämma sig för om han ska låta sig tvångsrekryteras till armén som stöds av den amerikanska regeringen, eller kämpa på gerillans sida.

Originaltitel Voces inocentes
Alternativ titel Casas de cartón, Innocent Voices
Regissör Luis Mandoki
Manus Luis Mandoki, Oscar Orlando Torres
Genre Drama, Krig, 2000-tal
Skådespelare Carlos Padilla, Leonor Varela, Xuna Primus, Gustavo Muñoz, José María Yazpik, Ofelia Medina, Daniel Giménez Cacho, Jesús Ochoa, Adrian Alonso, Paulina Gaitan

2018-02-27
Fin film som griper tag i en...
2014-09-20
En film som provocerar på både rätt och fel sätt. Såväl ämne som berättelse berör fruktansvärt mycket (rätt sorts provokation), medan filmen som trycker på billiga känsloknappar på ett utstuderat och nästan ofint sätt (fel sorts provokation). Miljöerna är klanderfria medan flera av skådespelarna sviktar rejält. Ganska bra film, men inte alls så bra som den borde vara. (9-/15)
Rele
2013-04-26
En väldigt gripande och bra film. Stormakternas politik resulterar ofta lidanden i många länder, som i den här filmen.
jepuli
2011-08-11
Riktigt, Riktigt bra rulle..
artlover
2010-11-29
Mycket rörande film. Den är verklighetstrogen och värd den 4 jag gav den. Enda negativa var att man hörde att många av skådespelarna hade fel dialekt. Som Chavas mamma lät inte salvadoransk.
Richart
2010-08-27
Jovisst Intressant och gripande ämne, och snyggt foto. För klyschigt och dåligt skådespeleri och drar ner betyget till en 3.
CarlPe
2010-07-30
Såg den på en nattbuss i Peru, intressant och proffsigt gjort.
Ola_Schubert
2010-02-20
Suverän film! 2004 vann den kristallbjörnen i Berlin, vilket var helt rätt! Synd att så få sett den. Själv fick jag tag i den på en filmrea på internet för tio kronor! En svag femma är den värd alla gånger.
divaad
2009-09-29
En väldigt bra film, som fler borde se!
fatassmovieboy
2009-07-15