Ormen och regnbågen

Antropologen Dennis Alan anländer på en ö i Haiti där han förgiftas och får uppleva hemska saker i samband med voodoo och svart magi av en häxmästare. Han överlever dock och återvänder till New York där han inser att han upptäckt något stort. Han beger sig tillbaka till Haiti och upptäcker att en ondskefull präst, Peytraud dödar människor, återuppväcker dem som zombies och använder dem som slavar. Dennis försöker stoppa honom med hjälp från doktorn Marielle.

Originaltitel The Serpent and the Rainbow
Regissör Wes Craven
Manus Adam Rodman, Richard Maxwell
Genre Thriller, Skräck, 80-tal, Biografi
Skådespelare Bill Pullman, Cathy Tyson, Zakes Mokae, Paul Winfield, Brent Jennings, Conrad Roberts, Badja Djola, Theresa Merritt, Michael Gough, Paul Guilfoyle

Skapad 2019-12-14 av FreddyKrueger
För er som inte visste det redan måste jag säga att The Serpent And The Rainbow baseras på Wade Davis upplevelser i verkliga livet och den är filmad på plats i Haiti. Den handlar om en Harvard-a...   Läs mer »

djonipony
2023-06-14
Klart man gillar Pullman och Craven men vad ÄR detta? Voodoo-trams utan spänning och inte alls något mysterium i verkligheten, utan båg såklart. Ed Wood hade kunnat göra något sånt här. Den får äran (som den inte förtjänar) att bli min film nr 4200, alltid något.
Robkiller
2021-12-02
Håller intresset uppe.
mahasarakam
2018-08-28
Några onödiga actionscener, men annars bra underhållning
WillyV
2017-05-11
Fin fin visuellt snygg skräckis som håller än.
CinemaStrange
2015-11-22
Den här var så föråldrad och det blev B-film rakt igenom och den sjönk till totala botten.
Grillo
2015-10-14
Stämningsfull finskräckis. Trodde inte Craven gjort några sådana. Miljöerna och ämnet kändes också oväntat respektfullt hanterat. Blev väldigt positivt överraskad av den här. Troligen Cravens bästa film. Filmhistoriskt känns den också viktig eftersom det är en av de sista voodoozombiefilmerna i en era där Romero-zombierna redan tagit över.
lilebroer
2015-09-12
Det blev till slut en rätt så angenäm filmupplevelse. Men jag saknar helt klart en scen som i inledningen greppar tag i en, som får en att engagera sig från start. Filmen kräver sin tid för att mogna ordentligt, för att verkligen uppskatta sig själv. Men halvvägs in så växer sig ändå historien rätt så spännande, med härliga gamla special effects som man kan drägla och glädjas över. En perfekt, mjuk och lugn uppstart på en skräckfilmsafton. LÄS MER OM FILMEN PÅ MIN BLOGG - http://theshinbonepost.blogspot.se/2015/09/the-serpent-and-rainbow-1988-brd-98-min.html

2015-09-01
Ganska bra film, åtminstone periodvis. Rent underhållningsmässigt är den aningen ojämn. Det är drömsekvenserna som höjer helheten. 5/10 RIP Wes Craven.
haajen
2015-08-31
Lite sentimental iom Cravens bortgång så det blir en svag fyra till denna aningen ojämna rulle. Här finns dock en fantastisk stämning, schyssta drömsekvenser, en bra skurk och högt tempo så underhållen blev jag hela vägen! Utan tvekan en av Cravens bästa, regin är riktigt vass emellanåt!
Dutch
2014-07-03
Pullman är grym i denna voodoothriller.