2.6

Original

Henry inser sent omsider att han lever sitt liv som en blek kopia - och inte som ett härligt original som han dittills trott. Efter en brutal men oundviklig krock med verkligheten, när han får sparken från sitt älskade bankjobb, bestämmer han sig för att öppna en restaurang i Spanien tillsammans med sin nyfunna bästa vän Jon. Nu ska regn och rusk ersättas av tapas och sangria! Först måste han bara kidnappa sin mamma från mentalsjukhuset. Mitt i allt detta dyker den stora kärleken upp helt oväntat i en säng på Ikea. Men allt blir inte riktigt som Henry tänkt. I mötet mellan Henry, Jon, mamman och den stora kärleken suddas gränsen mellan verklighet och fantasi ut.

Originaltitel Original
Regissör Alexander Brøndsted, Antonio Tublén
Manus Alexander Brøndsted, Antonio Tublén
Genre Komedi, 2000-tal
Skådespelare Dejan Cukic, Tuva Novotny, Thomas Bo Larsen, Jesper Christensen, Ghita Nørby, Sverrir Gudnason, Magnus Krepper, Saga Gärde, Michalis Koutsogiannakis, Helle Fagralid, David Dencik, Eric Ericson, Charlotte Fich, Erik Lundin, Therese Glahn

JimCarrey
2012-12-30
(rek 5:a) Tyvärr i alla led fullkomligt patetiskt. Håller med om att huvudrollsinnehavaren var riktigt dålig

2010-09-30
Riktigt dåligt skådespeleri av Sverrir (Henry). Trodde inte på ett ord av vad han sa. Storyn var helt okej, lite dåligt "berättad" bara. Tuva förtjänar så otroligt mycket bättre roller. Hon är verkligen super.
joppaloppa
2010-09-03
Fan vad jag diggade den! Absurd och märkligt men så jävla skön. Härligt med svensk film som vågar lite. Tuva är så cool. En av danskarna är också bara hur skön som helst. Han som slår undulaten :-D. Rekommenderas!!!
hillba
2010-08-28
pinsamt dålig

2010-07-18
Gillade den! Originell, drömsk och lite surrealistisk. Bra danska skådisar som vanligt, det svenska svajar till ibland - men klarar sig. Tycker absolut den är sevärd, håller med om att den liknar Amelie en del!
kanina79
2010-06-30
Började trevligt i en drömstil. Kunde ha blivit bra om den inte var svensk med svenska skådespelare, men uppskattar försöket.
larox
2010-04-18
Känns som ett gott försök - som inte ledde någon vart!
JackTorrance
2010-03-13
En pärla. Lite ojämn imellanåt men har nått skönt över sig. Amelie möter Wes Anderson känsla fick jag. Tuva är ju heller aldrig fel. Bra skådespelare förutom den där svenska läkaren. Personligen tycker jag Sverrir var riktigt bra i filmen.
Snah
2010-03-07
Suck och spya.
LHmadman
2010-02-22
Faktiskt en skön rulle :-D Hade inga som helst förväntningar på den. Ganska skruvad film men på en bra nivå. Skum dansk humor men kul om man gillar sånt. Bra skådespelare från både svenska och danska sidan. Ser gärna mer svensk film som den här.