2.7

Operation Fortune: Ruse de guerre

MI6-agenten Fortune och hans team rekryterar en Hollywoodstjärna för ett undercoveruppdrag.

Originaltitel Operation Fortune: Ruse de guerre
Alternativ titel Operation Fortune Ruse de guerre
Regissör Guy Ritchie
Manus Ivan Atkinson, Marn Davies
Genre Komedi, Action, Thriller, 2020-talet
Skådespelare Jason Statham, Hugh Grant, Aubrey Plaza, Josh Hartnett, Cary Elwes, Eddie Marsan, Eugenia Kuzmina, Max Beesley, Kaan Urgancioglu, Lourdes Faberes

2024-01-28
En av alla Statham-actions, här i en dyr kostym. Börjar få lite svårt för Ritchie som regissör där allt ska vara coolt, tufft och roligt samtidigt som storyn blir mer och mer ointressant. Att lösa det med actionscener man sett hundra gånger förut känns inte som rätt väg att gå. Tillräckligt underhållande pga en fet budget, men vem brydde sig egentligen om alla turer kring hela uppdraget?
Andreas_
2024-01-02
Helt okej action komedi som man dock förväntat sig mer av när det är Guy Ritchie bakom kameran, men det fungerar med nöd och näppe tack vare välgjord action och bra skådespeleri, tydligen så var inte detta Guy Ritchies film från början utan att han fick ta över projektet och skrev då om hela manuset och i och med detta så fick skådespelarna improvisera väldigt mycket av scenerna och dialogerna, vilket jag då tycker höjer filmen lite extra, utöver detta så är filmen inte särskilt speciell på något sätt, ingen vanlig eller typisk "Ritchie film" vilket inte är så konstigt om han fick komma in och ta över projektet som inte var hans från början, så man kalla detta en james bond light med mer humor eller lite åt mission impossible light kanske, men det är som sagt helt okej och Jason Statham gör det bra som vanligt i huvudrollen, kul att se Josh Hartnett igen, han var ju även med i Ritchie/Statham filmen Wrath of man och han gör det bra även här, även Cary Elwes är med i en bi-roll och är bra men det är ändå Hugh Grant som själ showen i denna film får jag säga, han gör en fantastiskt bra roll, filmen som sagt är inget speciellt men det är underhållande ändå och tack vare bra skådisar så blir detta en helt okej spion-action-komedi som fungerar en tråkig vinterkväll i soffan, betyget blir en stark 3:a
HerrNenne
2023-11-27
Försöker vara supercool, men med ett par undantag blir det istället sjukt tråkigt. Man förstår inte ens hur det kan bli så illa. Insåg inte förrän nu att det var Hartnett och Elwes var med. Kul med stor roll för Aubrey Plaza men används tyvärr helt fel.
Starkbröl
2023-10-09
Tråkig, tråkig, tråkig. Inte en typisk Ritchie-film, utan en typisk Statham-film, och inte en av de bättre. Bra insatser av Hugh Grant och Aubrey Plaza, bättre skådismaterial än i många liknande filmer, men de kan inte höja det här bleka skräpet över de vanliga Bond-klonernas träsk.
Djason
2023-07-29
Stabilt arbete av Ritchie som det oftast brukar vara. Statham utför sin roll som han skulle kunna fixa i sömnen och Grant är som vanligt bra. Bra actionfilm helt klart.
Björkman
2023-07-02
Underhållande, ganska snygg visuellt, relativt bra dialoger och helt okej skådespeleri, men det lilla extra saknas. Man ska självklart akta sig för att jämföra med Lock, Stock och Snatch, men det är alltid lika ofrånkomligt när man ser Ritchies namn. De båda filmerna hade just det lilla extra som saknas här. I vilket fall fullt godkänd och stabil trea.
bauster
2023-06-11
Första halvan är lite småputtrig men sen tar sig både spänning, dialog och actionsekvenser och filmens sista halvtimme är storslagen underhållning!
Spook
2023-06-04
känns inte som en guy ritchie-film. saknade bra dialoger. statham fortsätter med sitt kontrakt om att aldrig förlora någon fight i en film...
AdamB-film
2023-05-08
Går på tomgång. Jag hade väl hoppats på något mer än Statham-formulan.
isecore
2023-04-22