One Hour Photo

Sy Parrish är en ensam och tillbakadragen man, som hela sitt vuxna liv har arbetat i en fotobutik. Den ensamme Sy lever sitt liv genom sitt arbete och han fascineras framförallt av familjen Yorkins foton som han har framkallat i åratal. Men intresset övergår i besatthet och Sy utvecklar en ohälsosam relation till familjen.

Originaltitel One Hour Photo
Regissör Mark Romanek
Manus Mark Romanek
Genre Drama, Thriller, 2000-tal
Skådespelare Robin Williams, Connie Nielsen, Michael Vartan, Gary Cole, Erin Daniels, Eriq La Salle, Clark Gregg, Dylan Smith (II), Paul H Kim, Lee Garlington

Skapad 2019-12-15 av Vash
\"Knappen tryks ned, blixten går av och du har stannat tiden. Frågan som nu kvarstår är vad som avbildats mellan de fyra ramarna på kortet när tiden stått stilla.\...   Läs mer »

Skapad 2019-10-29 av Kiril
Alla goda ting är tre. Efter att ha dunderfloppat med ”Death to Smoochy” (videopremiär i början av nästa år i Sverige), medverkat i succén ”Insomnia”, spelar Robin Williams bad guy för tred...   Läs mer »

2016-11-15
Hur kan den här filmen bara ha en 3:a i betyg? Den förtjänar ju minst en 4:a! Filmen är väldigt spännande och Robin Williams gör en av sina bästa roller.
BrutusBeefcake
2015-10-03
Robin Williams är ytterst obehaglig, rent sagt äcklig. Kanske en av hans mest minnesvärda roller men filmen är i sin helhet inte lika minnesvärd. (8+/15)
marleey
2015-05-03
Robin Williams spelar riktigt bra och är obehaglig som den minst sagt udda Sly. Det som gör One Hour Photo intressant är att trots att Sly är obehaglig så kan man inte låt att tycka synd om honom och hans livsöde. Man förmedlar hans ensamhet på ett strålande sätt. Men får definitivt en klump i magen. Med små medel lyckas man göra filmen spännande. Det behövs varken blod eller våld för att göra det obehagligt. Gillar att man inte tappar tråden emot slutet och låter det spåra ut. Tycker även fotot i filmen är fint. Stark 3:a.
FåretFrank
2015-04-12
Robin Williams visar upp sitt register i en väl genomförd outsider-historia. Finns väl inget egentligen att tillägga än vad andra har sagt. Ger den en också stark 3:a.
-kakihara-
2015-04-11
Tycker Williams är bra i denna roll, trots att jag inte är något fan av honom som skådespelare i övrigt. Bra film. stark 3/5
annihilat0r
2015-03-09
"One Hour Photo" är en fint avskalad liten thriller. Robin Williams hade sannerligen ett stort register. Levande regi – spännande manus. En mysig upplevelse som är lätt att rekommendera.
Gigi1943
2015-02-17
Håller verkligen med alla andra kommentatorer, den var stark och gripande, ett plus för Robin W i denna roll, här är han mycket bättre än som komiker för här får han spela ut med stillsam mimik och man slipper komikerns flabb och skrik.
ekneB
2015-01-01
Väldigt stark 3a! Williams gör en grym insats i den här filmen som jag på något sätt lyckats missa med honom. Garanterat en av hans bästa filmer!
Supernaut
2014-11-21
Kompetent thriller som är uppe och sniffar på en fyra men når inte hela vägen fram. Williams är lysande dock.
2014-10-28
Obehaglig, stark, lite skrämmande och en film som känns som en mardröm både genom filmens foto och kyla och kallhet. Robin Williams var så mycket mer än en fantastisk stand-up komiker. 3-