3.8

Ondskans år

Våren 1944 - med gengas, flyktingar och svensk hemmanazism. Elvaåringen Ragnar växer upp i ett hem där föräldrarna ser fram mot ett nazistiskt maktövertagande även i Sverige. Han får stryk vid minsta tecken på olydnad men beröm och presenter efter ett slagsmål med en judisk skolkamrat. Hos sin farmor möter Ragnar andra tankar och åsikter än hos föräldrarna. Karl Gerhard sjunger i radio, liksom Zarah Leander. Det är en kaotisk och motsägelsefull tid för en grabb i elvaårsåldern.

Originaltitel Ondskans år
Regissör Humberto López y Guerra
Manus Humberto López y Guerra
Genre Drama, 80-tal
Skådespelare Max Winerdal, Marika Lindström, Axel Düberg, Märta Dorff, Per Oscarsson, Ingvar Hirdwall

andmoreagain
2019-12-20
Så jävla bra var den faktiskt inte.
kalle081242
2019-12-13
”Ondskans år” är en av de viktigaste och mest uppfordrande produktioner TV 2–teatern gjort.
Kulneff
2019-11-23
romanerna Stålbadet och Asfåglarna av Anderz Harning var viktiga, smärtsamma nycklar till att få svar på frågor som plågade min ungdom, varför, hur var det möjligt? Vi tyckte att vi blivit upplysta och fördömde våld samtidigt som ny-nazisterna började att härja. Önskan som tidigare var främmande och långt ifrån oss i tid och rum blev verklighet även här. Serien borde visas i våra skolor och helst utan kommentarer.
2016-04-25
Välspelad och mycket dramatisk emellanåt.