3.3

Omar dödade mig

Sommaren 1991 hittas den rika änkan Ghislaine Marchal knivmördad i källaren till sin villa i Sydfrankrike. På väggen, skrivet i hennes blod, står frasen ?Omar m?a tuer?, vilken tycks anklaga hennes marockanske trädgårdsmästare Omar Raddad. Men texten innehåller också ett märkligt grammatiskt fel som tyder på att en mindre franskkunnig person än den döende Marchal kan ha skrivit den. Ett villospår? Inte desto mindre arresteras Omar. Efter en slarvig rättsprocess med rasistiska övertoner döms han för mord. En känd författare startar sin egen undersökning. Bevisen för Raddads oskuld hopar sig, men rättsväsendet vägrar lyssna.

Originaltitel Omar m'a tuer
Alternativ titel Omar Killed me
Regissör Roschdy Zem
Manus Rachid Bouchareb, Oliver Gorce
Genre Kriminalare, Drama, 2010-tal
Skådespelare Sami Bouajila, Denis Podalydès, Maurice Bénichou, Salomé Stévenin, Nozha Khouadra, Afida Tahri, Yanis Abdellaoui, Ayoub El Mahlili, Martial Rivol, Lounès Tazairt, Liliane Nataf, Catherine Salviat, Pascal Elso, Didier Vinson

QuiNonStultus
2017-07-20
Asså, jag vill egentligen säga 3.75, för jag håller med om att filmatiseringen inte riktigt håller, och dessutom lägger stort fokus på undersökningarna kring Omar, och inte på Omar himself. Vilket är synd. Det blir ändå 4, eftersom jag tycker att Bouajila gör en stark tolkning, det lilla han får försöka. Ett viktigt ämne!
Bozze80
2016-02-04
Högst aktuellt ämne för närvarande där hudfärg och ursprung spelar större roll än fakta i många mindre begåvade människors liv. Lyckligtvis är den här filmen lika intressant och bra som själva historien, välspelad, välgjord och väldigt intressant!
Albion
2016-02-01
En stark berättelse om ett tragiskt rättsövergrepp. Tyvärr håller filmatiseringen ingen högre klass och det är synd. Betyget stannar bara på en 2;a
Myllo
2016-01-30
Handlar om ren och skär rasism från polis och rättsväsende i Frankrike. Kom att tänka på ett svenskt flashbacknic vars motto lyder: Inga araber på våra gator:
Memmem
2016-01-29
Bra spelad dokumentär om ett justitiemord! En rik dam i Provence mördas. Arvingarna och polisen pekar ut den stillsamme marockanske trädgårdsmästaren. Den utpekade kan inte läsa och skriva och har efter sex år i Frankrike inte lärt sig så bra franska, utan får tolkhjälp. Han häktas och fälls, och arbetet med att få honom fri inleds. Bra och lågmält spelat av huvudrollerna, vilket gör alla detaljer viktiga. Många scener från slitna fängelser och rättegångar. En viktig film då vem som helst kan råka ut för ett justitiemord, framför allt de som redan är i underläge. Betyg: 3½
Qhunden
2015-06-03
Tragiskt öde förstås, men som kriminaldrama är det riktigt trist. Väldigt svagt dramatiserad och litet fokus på filmestetik. Hade nog hellre sett en dokumentär om händelsen, om ens det, tyvärr.
Zebulonm
2013-07-15
En bra film. han som spelar Omar gör det riktigt bra. Att det är en sann historia är ju också ett plus. Man lider verkligen med Omar.....
lat_soldat
2013-06-22
Ganska tråkig. Tv-filmsstandard. Bra skådespeleri från han som spelar Omar. Även om historien om detta fall är hjärtskärande och orättvis så lyfter inte filmen för det. the Hurricane är en bättre film i så fall. svag 3:a

2013-05-28
Bra film om en historia som ska uppmärksammas och belysas. 6 av 10.
precineadd
2013-05-25
Bra story, men ganska rutinmässigt gjord