2.8

Om Gud vill

Det är 70-tal och Juan som just kommit till Sverige, jobbar på en nystartad hamburgerkedja i Stockholm. Där träffar han Juli och de tillbringar en vild sommarnatt på stan. Men när Juli vill fira Juans 30-årsdag med hans vänner blir det lite jobbigt eftersom Juan ju väntar på att hans fru ska komma efter honom till Sverige...

Originaltitel Om Gud vill
Regissör Amir Chamdin, Erik Eger
Manus Amir Chamdin, Erik Eger, Martina Stöhr
Genre Drama, Romantik, 2000-tal
Skådespelare Amir Chamdin, Nina Persson, Tito Pencheff, Janne 'Loffe' Carlsson, Alexander Karim, Sunil Munshi, Hassan Brijany, Georgi Starko, Cecilia Häll, Nathan Larson, Meliz Karlge

Albion
2015-02-25
Det här var en småtrevlig och framför allt snygg film som åtminstone fick mig att trivas. Formen är intressant men visst brister det i t ex dialog och så är själva drivet inte riktigt där. Så till frågan om Nina Persson höjer filmen. Både och skulle jag vilja säga. Hon har en otroligt magnetisk tilldragande kraft men visst är det mer än lovligt stelt vilket till viss del måste tillräknas den tämligen tafatta dialogen. Betyget för mig blir en 3,a.
annihilat0r
2011-07-19
Jag håller med Alfred om att bra filmer inte behöver vardagliga sekvenser. I "Om Gud vill" blir det, trots Nina, lite för alldagligt. Plus för det unika som är och förblir filmens behållning. Försöket till att skapa en ny värld i världen misslyckas. Försöket att vara så unika som möjligt går igenom - men blir aldrig en revolutionerande eller avkopplande drömvärld för mig. Fast försöket i sig är vågat unikt och värt en stor eloge! Vill du flumma bort från Din verklighet? Då kan "Om Gud vill" fungera bra. Jag själv fångas inte, relaterar inte och filmen når inte Goldfingers klass någon dag i veckan.
motoko
2010-08-15
En fin liten filmpärla...
PolPut
2010-08-04
Nina och Amir är helt okej. Resten är pretto, bajsnödigt och ointressant.
LiselotteÖ
2010-06-09
Njaa en svag 3:a. Men Nina va ju med och hon höjer ju statusen på filmen. Men hon ska nog hålla sig mest till musiken eller på stilfoton...
r112029
2010-03-21
många vackra sekvenser med grymt foto och perfekt matchad musik men tyvärr inte så mycket mer än så. Nina Persson är förvisso härlig och en fantastisk sångerska men dessvärre en usel skådis.
ninja
2009-12-30
Njutbar liten film. Avslappnat tempo, fint foto och några fina repliker. Så mycket mer behövs inte.
hillba
2009-11-13
jag hade förhoppningar men den var riktigt dålig. att den är snygg kan inte rädda upp det hela.
Block
2009-10-12
Fin musik, fint foto, fina detaljer och fin stämning. Charmig och avslappnad film som man kan se flera gånger.
Klingen
2009-06-18