2.5

Olympus Has Fallen

Vita Huset attackeras av en grupp terrorister som kidnappar presidenten. Presidentens före detta Secret Service-agent Mike Banning tar sig olovligt in i Vita Huset. Det nationella säkerhetsrådet inser att de tvingas att förlita sig på Bannings ingående kunskap om huset om de ska ha något hopp om att återta Vita huset, rädda presidenten och förhindra en ännu större katastrof som plötsligt hotar nationen.

Originaltitel Olympus Has Fallen
Regissör Antoine Fuqua
Manus Creighton Rothenberger, Katrin Benedikt
Genre Action, Thriller, 2010-tal
Skådespelare Gerard Butler, Aaron Eckhart, Finley Jacobsen, Dylan McDermott, Rick Yune, Morgan Freeman, Angela Bassett, Melissa Leo, Radha Mitchell, Cole Hauser, James Ingersoll, Freddy Bosche, Lance Broadway, Sean O'Bryan, Ashley Judd, Keong Sim, Phil Austin (II)
Filmnummer 101962

Robkiller
2023-09-25
Dumaction som i alla fall är lite underhållande.
Starkbröl
2018-03-31
Enormt lik White House Down in i minsta detalj, det känns som om samma manus fått två olika behandlingar. OHF är något vassare kanske. Hade jag inte sett WHD och London has fallen innan så hade jag nog tyckt denna var bättre. Annars, som många har påpekat, underlägsen originalet Die Hard (både ettan och tvåan) då DH faktiskt gav en känsla av sårbarhet hos huvudpersonen. Alla dessa senare filmer är dessutom klart tveksamma ur ett rent styrkebalansperspektiv, skurkarna har det alldeles för lätt mot enorma mängder poliser, agenter och topptränad/topputrustad militär medan "den ensamme agenten" enkelt promenerar omkring och avlivar vem han vill. Även styrkebalansen lyckades DH få rätt men i moderna filmer är man mer intresserad av att få till det visuella -- pausa var som helst och det ser fantastiskt ut, men det totala saknar trovärdighet och substans.
menschenfeind
2018-03-09
Sunkig Die Hard-kopia med urdum premiss, ful CGI, stelt skådespeleri och charmlösa karaktärer. Men bättre än uppföljaren sin är den i alla fall.
Supernaut
2017-08-17
Precis allt talade för att det här skulle vara en de sämsta filmerna genom tiderna, men även om mycket är dåligt är det en hel del helt okej action. En svag trea ändå.
HerrNenne
2017-08-14
Ganska dum film och inte lika actioncharmig som tvillingen White House Down. Varken Eckhart eller Butler är ju speciellt roliga att titta på heller. Men som sagt, rätt korkad plot som man tyvärr inte köper och då är det svårt att bry sig. Sen standard action- och kampsport i mörker på det.
karlstadtös
2017-07-18
Fånig och förutsägbar, blod och våld mest hela tiden.
Hogman
2017-04-15
Ja, detta är ju ganska b...men som förströelse funkar det.
Mysharry
2017-01-11
Den var bra för att vara så kass. Dussinaction, med skådespelare som är precis lika bra som man kan förvänta sig. Men det är inte därför man tittar på sånt här. Man får vad man betalar för. Action. Explosioner. Klyschor. Det finns bättre. Men man sitter kvar, i alla fall.
Grillo
2016-12-28
Underhållande men något för allvarlig och mycket shaky cam. White house down var bättre. Stark tvåa.
Murvel48
2016-11-26
Jovisst, stereotyp och klyschig men det kunde ändå blivit en svag fyra om det inte vore för det smöriga slutet.