3.3

Okända djup

Fyra finska grottdykare möter sin värsta mardröm när två av deras kollegor omkommer i en dykolycka djupt nere i en undervattensgrotta i Norge. Den officiella bärgningsoperationen avslutas av norska och brittiska myndigheter med hänvisning till de stora risker som operationen medför. Men de avlidna dykarnas vänner vill inte ge sig och tänker inte lämna sina vänner. Istället sätter de själva igång en hemlig operation för att hämta upp sina vänner. Dykarna är erfarna proffsdykare men dykningen som de nu tvingas göra har ingen motsvarighet.

Originaltitel Takaisin pintaan

2017-01-16
Riktigt bra.
Thavox
2016-12-19
Gripande om dödlig sport men dokumentären undviker att ta upp varför de utsätter sig för faran eller om de lärt sig något av händelsen. En ren återberättelse av en händelse utan reflektioner är tyvärr inte nog i det här fallet. Det man lämnas kvar med är ett stort "Varför?".
Rele
2016-11-01
En väldigt bra dokumentär. Finska dykare hämtar upp sina vänner trots svårigheter med myndigheternas ställningstagande. Jag ger en fyra.