Octopussy

Adams spelar smugglardrottning, och Jourdan är sobert ondskefull bov med planer på att spränga en Nato-bas i Tyskland i detta Bondäventyr.

Originaltitel Octopussy
Regissör John Glen
Manus Richard Maibaum, George MacDonald Fraser, Michael G Wilson
Genre Action, Thriller, Äventyr, 80-tal
Skådespelare Roger Moore, Maud Adams, Louis Jourdan, Steven Berkoff, Kabir Bedi, Kristina Wayborn, Desmond Llewelyn, Lois Maxwell, Vijay Amritraj, Walter Gotell, Robert Brown, Michaela Clavell, Albert Moses, David Meyer, Tony Meyer

sodomiten
2023-04-15
Alltid kul att se bond-filmerna, de äldre alltså. Mycket behagligt att ha på i bakgrunden och slötitta på, när man dricker öl hemma. Det som jag vänder mig emot här är att Maud Adams är med i olika roller, i två bond-filmer. Det blir någonting med logiken som spricker när man gör så.
päronanton
2019-10-05
Kul med två svenska skådisar Maud Adams och Kristina Wayborn. Men tycker nog ” Ur dödlig synvinkel är något bättre.
2019-03-14
Förbaskad seg & det kalla kriget ploten funkar inte alls på ett trovärdigt sätt" Moore känns allmänt trött och off"Gam gubbe,
Zebulonm
2017-09-18
Topp 3 av Moores Bondrullar.
labi
2016-04-10
Kul med trenne svenskor i samma rulle. Bortsett från en del maffiga actionscener är det dock tämligen usla skådeprestationer överlag. Sämst av alla spelar Steven "Överspel" Berkoff.
Starkbröl
2015-08-11
Ganska ointressant Bond som förebådar de lika trista transportsträckorna till 90-talsfilmer. Moore är gammal och stel och det blir inte bättre av att stuntmännen som ersätter honom inte alls är lika honom (speciellt tydligt i de långa tågscenerna, där stuntmannen inte ens är i närheten av lik, och har helt annan hårfärg). Bäst är den del som äger rum i Indien men sedan tappar det fart. För ovanlighetens skull är skurkarna ganska trovärdiga och pysslar inte med supervapen. Som vanligt är filmen en halvtimme för lång. Halvkul slapstick-slut med brudarna iofs, tyvärr med ganska dåliga skådespelerskeinsatser.
Fläskkäft
2015-07-26
Octopussy var den allra första James Bond filmen jag såg när den var aktuell på hyrfilm, året kan ha varit 1984, har älskat 007 sen dess. Roger Moore börjar kännas för gammal men levererar ändå. Maud Adams är kvinnligt elegant och Kristina Wayborn är het. Jag gillar skurken Kamal Khan och hans färgstarka livvakt Gobinda. Äventyret är påkostat med exotiska miljöer och spännande actionsekvenser. Humorn är mycket skön och jag gillar när filmer flirtar med publiken. Låten All time high är charmerande och förförande på samma gång och John Barrys filmmusik är givetvis av högsta klass. Octopussy är en av favoriterna med Roger Moore och ligger högt upp på min lista över de bästa Bondfilmerna.
2014-12-05
Maud är både bra och vacker. Kamal, Gobinda och Orlov är fantastiska karaktärer som gör filmen minnesvärd. Bra handling och bra tempo i coola miljöer gör detta till en av de bättre Bondfilmerna.
2014-11-08
En Bond-film solevererar härliga miljöer och som även i övrigt är visuellt tilltalande. Roger Moore är dessutom väldigt självsäker och kompetent i rollen som James Bond. Maud Adams är också kul att se. Så med alla dessa fia tillgångarna så är det synd att filmen känns så.........oattraktiv sett till historia(läs tråkig). Jag har praktiskt taget i oroväckande snabb fart börja glömma vad den handlade om direkt när eftertexterna kom. Det är inte en dålig Bond-film, tror jag. Åhh, herregud jag kan faktiskt inte komma på vad som hände i filmen. Antingen har jag drabbats av något otrevligt eller så var filmen rätt ointressant. För att jag inte ska gå och nojja mig hela dagen så väljer jag att skylla på filmen. 3-
LacombeLucien
2014-06-27