3.2

Nya hyss av Emil i Lönneberga

Detta är den andra filmen i Emil-trilogin. Här får vi bl a besöka marknaden i Vimmerby, och se när Emil i snöstorm tvingas köra Alfred till läkaren i Mariannelund.

Originaltitel Nya hyss av Emil i Lönneberga
Regissör Olle Hellbom
Manus Astrid Lindgren
Genre Komedi, Familjefilm, 70-tal
Skådespelare Björn Gustafson, Allan Edwall, Emy Storm, Maud Hansson, Jan Ohlsson, Lena Wisborg, Astrid Lindgren (röst), Carsta Löck, Hannelore Schroth, Georg Årlin, Bertil Norström, Stefan Grybe, Paul Esser

Ful_fisk
2022-04-03
Det här var nog den bästa Emil-filmen, tycker jag. Vackert, mysigt och trivsamt som i första filmen, men med en mer dramatisk höjdpunkt på slutet där saker ställs på sin spets. Den biten är väldigt fin. Synd bara att låten Fattig bonddräng inte dyker upp och avrundar alltihop. Nu när jag sett alla filmerna verkar den inte vara med någonstans, vilket gör mig förvånad. Fanns den bara på skiva? Trist, för den hade passat perfekt här.
Dele
2020-04-05
Precis som i den första filmen så bjuds här på charm, värme och en fin historielektion om det gamla Sverige. Och Astrids berättande rymmer ett unikt barnperspektiv.
2021-03-08
Emil är väl helt ok som film, men det är en sak jag undrar över varför Emil och Alfred har så starka band till varandra? Jag menar Alfred borde väl ha sprungit efter Lina eller någon annan piga i socknen och inte efter Emil. Det är väl inte riktigt normalt. Det är inte min mening att att göra Emil i Lönneberga till något sunkigt eller smutsigt, men som vuxen får man ju andra uppfattningar som tyvärr förstör mycket av barndomen oskuldsfulla värld, SUCK!!!
2017-08-01
Grymt bra!

2015-12-01
Otroligt bra. Allan E.

2014-12-09
Hadde jeg vart barn så ville det bli +5, nå blir det bare -5.
Bernhard99
2013-09-22
Litet läskigare än ettan, tycker dottern 3,5 år
Hitschmidt
2013-06-23
Mysfaktorn är hög!
mammene
2013-04-27
Kanske lite mer hyss i denna än den första, också mer och större vredesutbrott av pappa Anton, men han visar också att han älskar sin Emil och mamman försvarar sitt barn på mammors vis. Jag tycker slädfärden rör vid hjärtat.
StureStenhög
2013-04-27
Kanske inte riktigt lika bra som första filmen, men skillnaden är hårfin. Man kan också i princip skriva precis samma sak om den här som om den förra, det tänker jag dock inte slösa nån energi på att göra, ni får läsa den kommentaren en gång till istället