3.1

November

Pesten härjar och den enda värme som finns att få är den från en annan människa. I luften flyger en hord av Kratts, ett slags väsen av metall och trä, och i centrum för historien finns romansen mellan drängen Hans och bondflickan Liina, vars förhållande är dömt att misslyckas.

Originaltitel November
Regissör Rainer Sarnet
Manus Rainer Sarnet
Genre Drama, Romantik, Skräck, Fantasy, 2010-tal
Skådespelare Rea Lest, Jörgen Liik, Arvo Kukumägi, Katariina Unt, Taavi Eelmaa, Heino Kalm, Meelis Rämmeld, Dieter Laser, Jette Loona Hermanis, Jaan Tooming, Klara Eighorn, Ene Pappel, Ernst Lillemets, Sepa Tom, Tiina Keeman

pufred
2021-07-26
Svartvit estnisk/polsk film från en av estlands mest kända böcker. Skildrar typ en månad i en liten fattig medeltida by på gränsen mellan kristendom och hednisk folktro och myter. Det är vidskepelse, magi, olycklig kärlek, klassskillnader, den har skräckelement men påminner mer om en gotisk fantasysaga. Smått bizarr, absurd och surrealistisk men framförallt förtrollande.
emmycaution
2018-02-01
Att på det här viset blanda pretentioner med buskis har jag nog aldrig sett förrut. Karaktärerna bryr jag mig inte om överhuvudtaget. Estetiskt är den tilltalande och effekterna är rätt coola.
MetalJukebox
2018-01-28
Gillade verkligen det tematiska och bildspråket. Behagligt långsam och stämningsfull.
#54
2018-01-28
Visning 5 av 30 jag ser på Göteborg Film Festival. Lite svårt att hålla intresset uppe under denna.