3.5

Noroît

Detta är del två av vad som kom att bli Rivettes projekt i fyra delar: "Scenes de la Vie Parallelle". Idén var att skapa fyra olika filmer om ett mytiskt krig mellan gudinnor av solen och månen som slåss om en mystisk juvel. Duelle är en film om hämnd. En ung kvinna söker hämnd på de kvinnliga pirater som dödade hennes bror så hon blir en av dem för att kunna komma närmare deras ledare.

Originaltitel Noroît
Alternativ titel Nor'west, Northwest Wind
Regissör Jacques Rivette
Manus Eduardo de Gregorio, Marilù Parolini, Jacques Rivette
Genre 70-tal, Äventyr
Skådespelare Bernadette Lafont, Geraldine Chaplin, Kika Markham, Humbert Balsan, Babette Lamy, Élisabeth Lafont, Danièle Rosencranz, Anne-Marie Fijal, Larrio Ekson

Tonti
2016-08-16
Känner att jag är i skriande brist av en ingång till den här filmen, det finns för mig inget sätt att närma mig den. Men de har ju fina/roliga kläder.
apmannen
2012-07-17
Årets Alexanderhugg: Var sugen på Noroît, men behövde samtidigt dela film med en 7-åring, och lyckades på ett mirakulöst vis sälja in den som en ”piratfilm” (vilket, per se, är helt sant, på samma sätt som A Zed & Two Noughts är en Zoo-film). Någon Duelle var det ju inte, men med det sagt manifesterades samma genom neurologisk adhesion verkande regi som i systerfilmen. Det skadar absolut inte att ha läst sina greker och sin teaterhistoria för att hänga med i alla lager av ritual/meta-ritual och dionysiskt festspel. Men allt detta spelar egentligen föga roll när sista halvtimmens underbart koreograferade post-alltingsversion av kontemporär No-teater erupterar. Briljant som en precis efter uppvaknandet vacker dröm man precis står på gränsen till att komma ihåg. Och ja, som PS, detta är INTE en film för, de flesta, 7-åringar. DS.