3.3

Normal

Roy och Irma har varit gifta i 25 år, när Roy till slut inte kan ljuga för sig själv längre. Som kvinna fångad i en mans kropp måste han efter år av vånda besluta sig för att ta steget fullt ut och bli en kvinna. Hans beslut väcker starka reaktioner i familjen, på jobbet och i den församling där han och Irma är aktiva. Irma bestämmer sig till slut för att helhjärtat stödja sin man i den psykiska och fysiska process både han och hon står inför.

Originaltitel Normal
Regissör Jane Anderson
Manus Jane Anderson
Genre Drama, 2000-tal
Skådespelare Jessica Lange, Tom Wilkinson, Hayden Panettiere, Clancy Brown, Joseph Sikora, Richard Bull, Danny Goldring, Randall Arney

2016-10-15
Ett viktigt tema och en habil ensemble i en ytterst slätstruken och tillrättalagd film. Dialogen är en total klyschfest och schablonerna står som spön i backen. Ofarligt värre och störande förutsägbart. (4+/15)
LuxLisbon2
2012-01-04
Intressant, roligt och rörande om könsbyte och kärlek.

2011-10-04
Tom Wilkinson är en klippa.

2011-08-08
Fin film om livslång kärlek, oavsett vad som sker på vägen. Mycket av familjens reaktioner känns trovärdiga för mig och jag tycker att Irma bidrar till mycket av filmens budskap. Tummen upp för en seriös film om transsexualitet, sällsynt!
baba_jaga
2010-06-04
Känns som en ovanligt balanserad och "normal" skildring av transsexualism, både sett från huvudpersonens och omgivningens synvinkel. De flesta andra filmer som skildrar transsexuella handlar om en mtf-transsexuell som är hora och blir mördad. Man blir lite trött på den ensidigheten efter ett tag, även om hatbrott är ett reellt hot.
pellevin
2009-07-12
Jag tycker den lyckas mycket väl i sin skildring av hur något liknande skulle uppfattas av ens närmaste omgivning. Speciellt arbetskamraternas frustration och samtidiga känsla av svek skildras utmärkt. Det är ju faktiskt helt och håller hans ensak men samtidigt kommer de provoceras av det dagligdags. Sådana känslor borde resultera i någon liknande situation. I övrigt framkommer det tydligt i filmen hur Jane Andersson tänkt ut ett antal aspekter av könsbytet hon vill förmedla och att de delats upp i scener. Övergångarna känns helt OK men samtidigt blir man ju varse om dem. Dock är scenerna så bra att den grovhuggna klippningen ursäktas i min mening. Det enda jag väl egentligen störde mig på var den lite för accepterande dottern.
Enaselin
2009-07-05
Ganska bra :) Hayden är cool :D
Hanna-Kari
2009-06-20
Titeln suger, men detta är en mycket gripande film med fantastiska skådespelarprestationer rakt igenom. Blir aldrig sentimental, mycket tack vare humorn.Har sett den två gånger, och ser den gärna en tredje gång.
Lavinia
2009-06-18
Väldigt fin och rörande. Tyvärr såg jag inte början, men kom lätt in i historien och stämningen. Mycket bra skådespelare!
ylwawa
2009-06-17