3.5

Nocturnal Animals

En kvinna vid namn Susan får ett utkast till en bok från sin exman, som vill veta vad hon tycker. Boken, som fått titeln "Nocturnal Animals", kretsar kring en man vars familjesemester blir till en våldsam och dödlig upplevelse.

Originaltitel Nocturnal Animals
Regissör Tom Ford
Manus Tom Ford
Genre Drama, Thriller, 2010-tal
Skådespelare Amy Adams, Jake Gyllenhaal, Michael Shannon, Aaron Taylor-Johnson, Isla Fisher, Ellie Bamber, Armie Hammer, Karl Glusman, Robert Aramayo, Laura Linney, Andrea Riseborough, Michael Sheen, India Menuez, Imogen Waterhouse, Zawe Ashton, Jena Malone

Skapad 2019-12-05 av Stygga-Vargen
Nu har jag ärligt talat börjat ge upp hoppet om Jake Gyllenhaal - som tonåring gillade jag Donnie Darko men när jag såg om den filmen i vuxen ålder så tyckte jag den var avskyvärd. Men jag har...   Läs mer »

xpndr
2021-12-25
Det känns som filmen _vill vara_ pretto och tillrättalagd.
2020-11-11
Den här filmen var ruskigt bra och jag håller med musiken är enastående fantastisk...
supermancover
2018-03-17
Musiken är otrolig.
RustyFilm
2017-12-19
De osmakliga inledande ”oversized” scenerna kunde jag va utan. Men det utvecklas till en mycket fantasieggande dramathriller berättad som en historia som utspelas i en historia (eller var det kanske tre historier). Det handlar om kärlek, svek, hämnd och våld. Tom Ford (regi och filmmanus) är helt klart en snitsare på att bildifiera känslor. På skådespelarsidan är Michael Shannons biroll som den förtörnade sheriffen Bobby min favorit. Jack Gyllenhaals dubbeljobb som mjukistyperna Tony och Edward bör också nämnas (det här var lite förvirrande ett tag men det klarnade).
2017-11-26
Hypad film som jag antagligen hade lite för stora förväntningar på. Mångbottnad med olika handlingar där faktiskt Amy Adams ramhandling funkade bäst för mig. Texas-scenariot var välskrivet, men fullt av gammal skåpmat. Gillade dock slutet.
arruba
2017-11-13
En situation jag kan tänka mig många drömmer mardrömmar om, att dessutom göra scenen så oerhört kraftfull och utdragen gör inte saken bättre. Nocturnal Animals stannar kvar i psyket tack vare dess välskrivna scener.
stgurgel
2017-10-18
En mycket dålig film som bara blir ännu sämre av att vara inknölad i en ramhandling, även om ramhandlingen i sig var betydligt intressantare. Men på det här sättet blev det bara skräp av den också
abnormal
2017-10-15
Tämligen obehaglig och väldigt gripande. Väldigt välspelad och sevärd. Taylor-Johnson är enastående.
2017-10-08
Det var absolut inte till filmens fördel att försöka göra den smart med parallella berättelser. Symboliken är klumpig, och "verklighetsberättelsen" är allt annat än intressant. Däremot är "bokberättelsen" kanon, inte minst tack vare trion Gyllenhaal, Shannon och Taylor-Johnson. Allt som allt en bra film som kunde ha varit avsevärt bättre. (9/15)
stoked87
2017-10-07
skit film jävla bajs........