3.3

No

Chile, 1988. För att blidka omvärlden har den sittande diktatorn Pinochet utlovat ett folkval. Ska han sitta i åtta år till - ja eller nej? Några oppositionella på en reklambyrå bestämmer sig för att göra det omöjliga - att försöka slå en motståndare som själv skrivit reglerna och kontrollerar allt. Genom en modern, ungdomlig reklamkampanj ska de få bort Pinochet från makten. 15 tv-minuter varje dag i en månad är allt de har - och vågar de egentligen lyckas?

Originaltitel No
Regissör Pablo Larraín
Manus Pedro Peirano
Genre Drama, 2010-tal
Skådespelare Gael García Bernal, Néstor Cantillana, Roberto Farías, Sergio Hernández, Luis Gnecco, Diego Muñoz, Marcial Tagle, Alfredo Castro, Elsa Poblete, Jaime Vadell, Antonia Zegers, Manuela Oyarzun, Pascal Montero, Paloma Moreno
Filmnummer 102015

Albion
2016-12-13
Intressant om valkampanjen som till sist fällde Pinochet. Mer lockande för de som står konflikten nära förmodar jag, men visst ser man den med behållning även från en annan synvinkel. Bernal är utmärkt i sin roll, i det närmaste magnetisk. Betyget landar på en stark 3;a, dvs 3+
Roswall
2016-10-02
Bernal är bra som vanligt. Tempot är trivsamt och jag kan inte slita mig.
Genstruktur
2014-12-30
Det mesta är redan sagt. Viktigt ämne och välgjort, men oj så segt.
lucius
2014-08-16
intressant, men förstår inte varför den hyllas som så fint foto. Greppet med 80-tals videokamerorna gav ett annorlunda foto men knappast fint.
pufred
2014-04-29
Intressant och viktigt ämne, hur de röstade bort Pinochet i Chile. Men trots det så väcks inga direkta känslor och "lycko-kampanjen" kändes rätt fluffig och intetsägande. T.om Gael Garcia Bernal var en liten besvikelse
haajen
2014-03-31
Formmässigt är den flawless och det är en intressant historia men jag blev i ärlighetens namn inte så värst engagerad, spännande som en thriller är den INTE.
KlaraSofia
2014-02-01
Viktigt politiskt budskap, men - uuuj så långtråkigt!
groundhurst
2014-01-28
Lite som Argo, proffsig, välgjord på alla sätt, men griper inte riktigt tag. Hmm, gillar många betydligt sämre filmer mer.
Menzing
2014-01-01
Känns nästa dokumentär. Tänkvärd film, sorgligt dock att det behövs ett attraktivt reklambudskap för att få bort en diktator som tagit livet av tusentals för att nå makten. Ändå så röstade över 40 % av befolkningen på ja-sidan.
timbo93
2013-12-26
Mästerlig produktion med ett foto vars hinna gör det omöjligt att bedöma om materialet är nyinspelat eller arkiv. Något seg i mittenpartiet, men känslan av ett Chile, som uppenbarligen inte är fläckfritt porträtterat, ger ändå gåshud och kommer att kommas ihåg länge!