3.4

Nitram

En filmatiserad skildring av händelserna som föregick massakern 1996 i Port Arthur, Tasmanien, då den 28-årige Martin Bryant sköt ihjäl 35 personer och skadade ytterligare 23. Den värsta masskjutningen i Australiens historia.

Originaltitel Nitram
Regissör Justin Kurzel
Manus Shaun Grant
Genre Drama, Thriller, 2020-talet
Skådespelare Caleb Landry Jones, Judy Davis, Anthony LaPaglia, Essie Davis, Sean Keenan, Phoebe Taylor, Conrad Brandt, Ethan Cook

Ful_fisk
2022-11-30
Har såklart sitt djup och mörker, men filmen saknar lite driv. Kanske man hade behövt börja lite mer från slutet ändå, för nu blir det mest bara en märklig snubbe som går omkring och är märklig. Men visst är det välgjort och otäckt. GIllar nog biten med den rika kvinnan bäst, som en bisarr dröm mitt i allt.
svältaren
2022-11-16
Skriver under helt på Servadacs beskrivning.
Albion
2022-11-14
Jag är egentligen inte så förtjust i idén kring filmer om makabra händelser där man ska grotta ner sig i och ”kommersiera” kring tragiken, vare sig det är spelfilm eller biografi/dokumentär. Här har det iofs gått drygt 25 år. En välgjord film och starkt skådespel från kanske främst föräldrarna men också huvudpersonen. Betyget blir en 3;a
servadac
2022-09-10
En mycket obehaglig och stark studie av en intellektuellt funktionsnedsatt persons onda spiral ner i ensamhet och psykiskt fördärv. Grymt skådespel av Caleb Landry Jones. Det enda som jag hade velat se mer av är hur samhället skoningslöst stötte ut den riktiga Martin Bryant. Det hade stärkt motivationen för huvudkaraktärens handlingar.