Nitaboh

Berättelse om hur det kan ha gått till då tsugaru-shamisenstilen grundades. Vid nio års ålder blir Nitarou blind av en sjukdom. En goze, blind resande shamisenspelerska, lär honom grunderna i sin konst och han bestämmer sig för att själv bli en vandrare och försörja sig på att spela.

Originaltitel Nitaboh: Tsugaru shamisen shiso gaibun
Alternativ titel Nitaboh, the Shamisen Master, Nitaboh: the Founding of Tsugaru-Style Shamisen
Regissör Akio Nishizawa
Manus Akio Nishizawa
Genre Anime, Animerad, Drama, 2000-tal
Skådespelare Akio Ôtsuka (röst), Hiroaki Hirata (röst), Masako Katsuki (röst), Satoshi Hino (röst), Rokuro Naya (röst), Sayaka Hanamura (röst), Tomohiko Imai (röst), Yoshie Yamamoto (röst)

(finnsinte)
2006-12-24
För övrigt hade det gärna fått vara mer traditionell musik (eller i varje fall musik med traditionella instrument), och mindre eller helst ingen modern "filmmusik".
(finnsinte)
2006-12-09
Hjärnan och hjärtat bråkar om betyget. Det här är en film som försöker kompensera det den saknar i finess (och det är mycket det) med ett tjockt lager smör, och som dessutom är störande didaktisk. Men samtidigt har den sina poänger - bitvis en fröjd för både ögon och öron, bitvis ärkeromantisk, bitvis glimrar till och med filmspråket till. Dessutom skildrar den en intressant tid (brytningen mellan det gamla, feodala Japan och det nya) med någorlunda realism, även om bilden verkar vara en smula stiliserad och idealiserad. Vad som till slut avgjorde betyget var shamisenduellen i slutet - helt sagolik, även man gärna kunde sluppit publikens kommentarer och andra övertydligheter... Det är för lite shamisen i dagens värld!